Fyldepennen har været flittigt i brug hos Lego Fonden den seneste tid. Den 4. september underskrev fondens administrerende direktør, John Goodwin, en samarbejdsaftale med Udenrigsministeriet med minister for udviklingssamarbejde Rasmus Prehn (S).
Og kun tre dage senere offentliggjorde Lego Fonden et lignende partnerskab med USA’s statslige udviklingssamarbejde, USAID.
Underskrifterne er en central del af fondens strategi. Målet med partnerskaberne med de danske og amerikanske myndigheder er nemlig ifølge Lego Fonden at gøre størst mulig positiv forskel for børns uddannelse i udviklingslande, humanitære kriser og andre kriser gennem ‘learning through play’ eller ‘læring gennem leg’, som er den særlige pædagogiske tilgang til uddannelse, der står centralt i fondens filantropiske virke.
Det siger Sarah Bouchie, som er Head of Global Programmes ved Lego Fonden:
Partnere som Udenrigsministeriet og USAID arbejder meget tæt sammen med uddannelsessystemer rundt om i verden, og med vores støtte kan de gøre en forskel for endnu flere børn, familier og uddannelsessystemer.
Sarah Bouchie – Head of Global Programmes, Lego Fonden
“Lego Fondens mål er at nå flest mulige børn i verden med læring gennem leg, og vi udvikler og investerer i programmer, der er bæredygtige, skalerbare og mulige at replikere. Den eneste måde at opnå dette på er gennem strategiske partnerskaber, og endnu vigtigere, partnerskaber med regeringer. Vi samarbejder med og støtter regeringer, der ønsker at reformere, eller forbedre, uddannelsessystemer til at have fokus på hele barnet og på læring gennem leg. Partnere som Udenrigsministeriet og USAID arbejder meget tæt sammen med uddannelsessystemer rundt om i verden, og med vores støtte kan de gøre en forskel for endnu flere børn, familier og uddannelsessystemer,” siger Sarah Bouchie i en skriftlig kommentar til Fundats om de nye partnerskaber.
Forskning for at påvirke
Den konkrete manifestation af Lego Fondens nye samarbejde med Udenrigsministeriet er en tre sider lang hensigtserklæring med Rasmus Prehns og John Goodwins underskrifter side om side. Aftalen sætter ord på, hvordan parterne i fællesskab vil arbejde for at fremme deres interesser i de kommende år.
Lego Fonden og Udenrigsministeriet skal blandt andet drive fælles fortalervirksomhed over for andre regeringer for ‘learning through play’, ligesom parterne også vil drive fælles mediekampagner.
Det fremgår også af hensigtserklæringen, at Lego Fonden vil arbejde for, at ‘learning through play’ implementeres i uddannelsessystemerne i de lande, hvor fonden er aktiv. Det skal ske ved at påvirke politikudviklingen i landene, ved at udføre eller finansiere forskning for at påvirke holdninger, og ved derigennem at at øge handlekraften fra forældre eller foreninger.
Desuden opridser aftalen en række af de overlap, der allerede i dag findes mellem Lego Fondens og Udenrigsministeriets arbejde. Begge parter bevilger f.eks. penge til uddannelse i kriseramte områder gennem organisationer som Education Cannot Wait og Unicef.
Konkrete forskelle
Ifølge Sarah Bouchie er partnerskaberne mellem Lego Fonden og nationale regeringer et centralt værktøj i fondens strategi, som kan være med til at gøre en konkret positiv forskel for børn ude i verden på flere måder. Ikke mindst gennem videndeling og påvirkning af regeringer i andre lande til at prioritere uddannelse.
“For det første vil partnerskaberne give os mulighed for at udveksle teknisk viden og forbedre effekten af vores arbejde. Når vi kombinerer vores ekspertise, kan vi styrke design og implementering af de programmer, vi finansierer, og dermed bidrage til at skabe en mere positiv udvikling for børn og familier,” skriver Sarah Bouchie og fortsætter:
Når vi sammen kan henvende os til Etiopiens regering omkring deres reformdagsorden, kan vi styrke de respektive forpligtelser til at opbygge uddannelsessystemet på en holistisk måde.
Sarah Bouchie – Head of Global Programmes, Lego Fonden
“Det andet vigtige område er vores forpligtelse til at samarbejde om programindsatser. Når donorer koordinerer, er det lettere for værtsregeringer at igangsætte reformer. For eksempel har Udenrigsministeriet forpligtet sig til at støtte uddannelse i Etiopien, og Lego Fonden har et stort uddannelsesprojekt for flygtningebørn i Etiopien. Når vi sammen kan henvende os til Etiopiens regering omkring deres reformdagsorden, kan vi styrke de respektive forpligtelser til at opbygge uddannelsessystemet på en holistisk måde. I forhold til USAID kunne et eksempel være støtten til udviklingen af uddannelsessystemet i Ghana, hvor USAID støtter børns muligheder for uddannelse under covid-19-pandemien, og Lego Fonden har hjulpet dem med at gøre denne læring mere legende,” skriver hun.
Flere partnerskaber med regeringer
Partnerskaberne med de danske og amerikanske myndigheder er langt fra de første af sin slags for Lego Fonden. Fonden har allerede lignende partnerskaber med Sydafrikas undervisningsministerium, Mexicos sekretariater for henholdsvis folkesundhed og offentlig uddannelse og Ghanas undervisningsministerium. Og strategien har ifølge Lego Fonden båret frugt.
“Dette er ikke første gang, at Lego Fonden indgår partnerskaber med regeringer, og ikke alle vores partnerskaber med offentlige instanser er i højindkomstlande eller i donorlande. Tilbage i 2010 startede Lego Fonden et samarbejde med det ukrainske undervisningsministerium med fokus på at bringe læring gennem leg til mindre børn. Ved at træne lærere og donere legemateriale er den pædagogiske praksis nu ændret fra en traditionel undervisning med læreren i centrum, til at børnene er i centrum, og hvor en legebaseret undervisning understøtter børns naturlige evne til at lære. Ved partnerskabets 10-års jubilæum kunne vi fejre, at læring gennem leg nu er en del af hverdagen for omkring 1 million børn mellem 2 og 10 år, 50.000 lærere i 16.000 offentlige grundskoler og 250 børnehaver i Ukraine,” skriver Sarah Bouchie.
Ved partnerskabets 10-års jubilæum kunne vi fejre, at læring gennem leg nu er en del af hverdagen for omkring 1 million børn mellem 2 og 10 år, 50.000 lærere i 16.000 offentlige grundskoler og 250 børnehaver i Ukraine.
Sarah Bouchie – Head of Global Programmes, Lego Fonden
Hensigtserklæringen mellem Lego Fonden og Udenrigsministeriet dækker perioden 2020-2021. Herefter skal den evalueres og eventuelt justeres for at tage højde for nye eller ændrede prioriteringer.
Tidligere i år kunne Lego Fonden i Danmark løfte sløret for et strategisk partnerskab med KL. Samarbejdet har deltagelse af en lang række interessenter på børneområdet. Det har form af et tre-årigt pilotprojekt, som skal skaffe viden om og styrke overgangen fra børnehave til skole.
“Vi ved, at overgangen mellem daginstitution og skole er et kritisk tidspunkt for at sikre et motiverende skoleliv, hvor børnene engagerer sig i deres egen udvikling. Forskning har gentagne gange påvist, at leg ikke bare er sjov – leg har også en vigtig og afgørende rolle i læring og i at forberede børn på de udfordringer, de møder igennem livet. Derfor er det afgørende, at vi gentænker legens værdi i forbindelse med den svære overgang fra børnehave til skole, og det er fantastisk, at vi med dette samarbejde kan være med til at samle forældre, pædagoger og lærere omkring denne opgave,” sagde Vice President i Lego Fonden Kasper Ottosson Kanstrup dengang.