“Det er helt vildt,” sagde direktør Birgitte Nauntofte fra Novo Nordisk Fonden, da hun fra talerstolen skuede ud over auditoriet i fondens hovedkvarter på Tuborgvej et stenkast nord for København.
Baggrunden var det store fremmøde af både gamle, nyere og måske kommende samarbejdspartnere, som var kommet for at høre fonden præsentere sin uddelingsstrategi i et live-format. Et tiltag, som fonden ikke tidligere har gjort brug af.
Og det store publikum havde da også noget at komme efter, hvis det håber på et samarbejde med Novo Nordisk Fonden.
For mens fonden, som efterhånden er én af verdens største, i runde tal udbetalte 200 mio. kr. om året for ti år siden, så vokser det tal til omkring 5 mia. kr. i årlige udbetalinger over de næste par år. Det betyder en vækst på næsten 50 pct. fra det nuværende niveau på 3,4 mia. kr. årligt.
Arrangementet sender også et vigtig signal til ngo’er som eksempelvis Oxfam Ibis om, at Novo Nordisk Fonden er åben for nye input, projektforslag og partnerskaber. Det er et motiverende signal til os, der skal udarbejde projekter målrettet fonden.
Thomas Oxholm – partnership advisor på fondsområdet, Oxfam Ibis
Og netop væksten i uddelinger har også medført strategiske forandringer for fonden, forklarede Birgitte Nauntofte:
“Vi støtter stadig lægevidenskaben massivt, men vi breder nu også vores uddelinger ud over andre fagområder. Vi ser på vores uddelinger til forskning som en investering i vores alle sammens fremtid, da det er fra forskningen, at de nye løsninger på samfundets udfordringer skal skabes,” sagde hun.
Ngo: Åbne fonde giver forståelse, viden og motivation
Efter den fælles velkomst kunne de fremmødte bevæge sig ud i fondens hovedkvarter, hvor chefer og andre repræsentanter for fondens strategiske satsningsområder stod klar til at fortælle om indholdet i fondens strategi.
Og det giver god mening for en fond at åbne døre og vinduer for interessenterne, mener Thomas Oxholm, partnership advisor på fondsområdet hos Oxfam Ibis, som var blandt de fremmødte:
”Først og fremmest giver sådan et arrangement mulighed for at få et klarere indtryk af fondens virke og formål, som man kun kan få gennem dialog med fondens specialiserede programmedarbejdere,” siger Thomas Oxholm.
For udover at skabe en bedre forståelse for fonden hos interessenterne, så er åbenhed også med til at påvirke de potentielle ansøgeres motivation, siger Thomas Oxholm.
“Arrangementet sender også et vigtig signal til ngo’er som eksempelvis Oxfam Ibis om, at Novo Nordisk Fonden er åben for nye input, projektforslag og partnerskaber. Det er et motiverende signal til os, der skal udarbejde projekter målrettet fonden,” siger han.
Novo Nordisk Fonden: Direkte dialog vigtig
Hos Novo Nordisk Fonden var netop dialogen med interessenterne, men også signalet om gennemsigtighed, et vigtigt formål med dagen:
”Vi tog initiativ til det, fordi vi gerne vil styrke både transparensen, om det vi gør, og dialogen med vores vigtige samarbejdspartnere,” siger kommunikationschef Steffen Lüders og uddyber:
”Novo Nordisk Fonden har udvidet sine aktiviteter meget betydeligt i de senere år, og vi ville gerne give vores samarbejdspartnere en god mulighed for at høre mere om strategien for de enkelte områder og være i direkte dialog med de teams hos os, der er ansvarlige for dem.”
At dømme ud fra tilbagemeldinger var deltagerne meget glade for både gennemgangen og dialogen. Vi vil lige vurdere, om der i evalueringerne er forslag fra deltagerne, vi skal tage med næste gang, men ellers regner vi bestemt med at gentage initiativet.
Steffen Lüders – kommunikationschef, Novo Nordisk Fonden
Og rent praktisk var dagen også organiseret ud fra samme idé, fortæller Steffen Lüders:
“Deltagerne kunne ud fra deres personlige interesser så vælge på forhånd mellem 10 forskellige emner, der var stillet op som mindre informationsstationer i vores lokaler. Hver deltager havde et personligt ‘menu-emne-kort’ og hvert 20. min blev der varslet, at man skulle skifte til næste station. Det virkede rigtig godt,” siger Steffen Lüders.
Steffen Lüders forventer, at Novo Nordisk Fonden vil arrangere en lignende åben strategidag igen i fremtiden:
”Vi vidste ikke på forhånd, om der ville være en interesse for det, men det fandt vi hurtigt ud af, at der var. Vi fik langt flere tilmeldinger, end der var plads til, så vi måtte oprette en venteliste. At dømme ud fra tilbagemeldinger var deltagerne meget glade for både gennemgangen og dialogen. Vi vil lige vurdere, om der i evalueringerne er forslag fra deltagerne, vi skal tage med næste gang, men ellers regner vi bestemt med at gentage initiativet,” siger han.