Der er ikke forskningsmæssigt belæg for de hidtil meget positive udmeldinger om effekten af Egmont Fondens signaturprojekt, Lær for Livet.
Følgeforskere fra Danmarks Pædagogiske Universitet har netop publiceret resultaterne af en evaluering af Lær for Livet. Evalueringen er den første store evidensbaserede undersøgelse af
intensive læringsforløb for børn med særlige læringsudfordringer i Danmark.
På den lange bane kan der spores effekter, der ”spænder fra små til moderate fremgange og tilsvarende små og moderate tilbagegange” i deltagernes faglighed i forhold til deres sammenlignelige jævnaldrende, skriver forskerne. Der er samlet set tale om langtidseffekter, som ”må betragtes som effekter af en lille størrelse.”
På den korte bane kan måles en mere positiv faglig udvikling hos Lær for Livets deltagere. Det er i tråd med meldinger fra andre intensive læringsforløb som Løkkefondens Drengeakademiet og Københavnerakademiet, der bl.a. støttes af Bikubenfonden.
Korttidseffekten er dog metodisk upålidelig blandt andet på grund af såkaldte ’træningseffekter’ og ’tryghedseffekter’. Ifølge forskerne tegner de små langtidseffekter derfor det mest retvisende billede af deltagernes udbytte.
Åbent spørgsmål om Lær for Livet gør en substantiel forskel
Det overordnede mål med intensive læringsforløb som Lær for Livet er at forbedre deltagernes faglighed, påpeger forskerne. Derfor rejser de små skolefaglige effekter af Lær for Livet spørgsmålet, om indsatsen gør en ’substantiel forskel’ for målgruppens afslutning af folkeskolen og deres videre uddannelse, mener de.
Egmont Fondens direktør Henriette Christiansen advarer dog i en pressemeddelelse mod at fokusere for meget på den lille faglige effekt af Lær for Livet:
”Analysen af de faglige resultater er en første pejling på effekten af Lær for Livet. Men de kan og bør ikke stå alene. Lær for Livet er et helhedsorienteret program, hvor der på lige fod med den faglige udvikling er fokus på at styrke børnenes sociale og personlige kompetencer, hvilket er meget vigtigt for at blive livsduelige og kunne tage en ungdomsuddannelse,” siger Henriette Christiansen således i pressemeddelelsen.
Den nye forskning om Lær for Livets effekt flugter med konklusionen i en hidtil ikke-offentliggjort evaluering forfattet af Rambøll og TrygFondens Børneforskningscenter i januar 2018 og publiceret på Egmont Fondens hjemmeside den 30. maj 2018. Den fokuserer på de tre intensive læringsforløb Københavnerakademiet, Løkkefondens Drengeakademiet og Plan T.
Evalueringen konkluderer, at ”på trods af elevernes selvoplevede positive udvikling af deres personlige og sociale kompetencer, synes virkningerne af de intensive læringsforløb efter deres deltagelse i campen udfordret.”