Både lærere, kommuner, politikere og fonde har længe efterlyst et sted at diskutere muligheder og udfordringer med fondsmidler i folkeskolen. Nu skaber Villum Fonden et forum, der med fokus på naturvidenskabelig dannelse blandt børn og unge skal skabe dialog og netværk mellem interessenterne omkring folkeskolen.
Villum Fondens programchef Agi Csonka er initiativtager til det nye forum. Hun håber på at kunne samle en bred kreds af deltagere fra hele landskabet omkring naturvidenskabelig undervisning i folkeskolen, så møderne kan blive så frugtbare som muligt:
“Overskriften er, at vi gerne vil styrke kvaliteten af undervisningen på området. Vi vil gerne bidrage til, at de naturvidenskabelige elementer i den almene dannelse bliver styrket hos børn og unge generelt. Det er vigtigt også at have fokus på naturvidenskabelig dannelse, så vi ikke kun taler om Sartre og Shakespeare, men også taler om opdagelsen af elektromagnetisme,” siger Agi Csonka.
Forummet har indtil videre fået navnet ‘Søborg-møderne’. Dels med henvisning til placeringen af fondens hovedkvarter, hvor møderne forventes at finde sted. Dels som et vip med hatten til ‘Sorø-mødet’ – et årligt tilbagevendende debatmøde for alle uddannelsesverdenens aktører opkaldt efter den midtsjællandske by.
Møder skal sikre bred orientering på tværs af aktører
Efter planen skal møderne finde sted én gang om året, og første møde er programsat i januar til næste år. Ikke alle detaljer er på plads, men deltagerlisten er så småt ved at finde sin form, fortæller Agi Csonka:
“Vi arbejder stadig på listen, men vi vil gerne have repræsentanter med fra hele værdikæden. Det vil typisk være repræsentanter for pædagoger, skolelærere og skoleledere. Alle de store organisationsrepræsentanter på området vil vi selvfølgelig også invitere med – alle, der arbejder med skoleudvikling i bred forstand. Vi har særligt fokus på naturvidenskab og IT, så de, der beskæftiger sig særligt med disse områder, skal være repræsenteret. Men også Undervisningsministeriet, den kommunale sektor, forældrene og de unge selv – alle dem, der beskæftiger sig med området fra 0 til 18 år,” siger Agi Csonka.
Det er vigtigt også at have fokus på naturvidenskabelig dannelse, så vi ikke kun taler om Sartre og Shakespeare, men også taler om opdagelsen af elektromagnetisme
Agi Csonka – programchef, Villum Fonden
Før Agi Csonka tiltrådte som programchef i Villum Fonden i efteråret 2017, var hun administrerende direktør ved SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd siden 2013. Inden da var hun administrerende direktør ved Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, fra 2007. Og det nye dialogforum er blandt andet blevet til på baggrund af Csonkas viden fra arbejdet med uddannelsessektoren, fortæller hun:
“Vi er mange, der arbejder på det her felt, og det er min erfaring efter mange år i uddannelsesverdenen, at det er en rigtig god idé at tale sammen jævnligt. Dels er det vigtigt, at vi trækker i nogenlunde samme retning, men også for at få drøftet væsentlige udfordringer. At have en løbende dialog er rigtig vigtigt,” siger Agi Csonka.
Ikke nogen politisk interesseorganisation
Ét af målene med møderne er at få mulighed for at diskutere de konkrete udfordringer, som kan opstå, når mange parter har samme fokus:
“Der sker mange forskellige ting på det her område. Der er mange initiativer i gang. Undervisningsministeriet har en naturfagsstrategi, der er Teknologipagten (til fremme af tekniske og digitale kompetencer i befolkningen, red.), der er de forskellige fondes indsatser, der er Astras arbejde (det nationale naturfagscenter, red.), og jeg kunne nævne meget mere,” siger Agi Csonka og uddyber:
“Så udfordringen er, at vi får talt sammen. Dels så vi ikke får lavet en masse dobbeltarbejde. Men også så vi finder ud af, om der er noget synergi at hente, og hvor, der måske er behov for at gøre en særlig indsats. Det handler egentlig om at få samlet de aktører, der arbejder på feltet i forvejen og dem, der har interesser i det for at diskutere: Går vi i den rigtig retning?” siger Agi Csonka.
Selvom Søborg-møderne altså skal bruges til at identificere og formulere konkrete udfordringer på naturfagsområdet, så understreger Agi Csonka dog, at forummet ikke må betragtes som en interesseorganisation i nogen politisk forstand:
“Der er tale om et uformelt forum – et stort erfa-seminar. Vi har bestemt ikke tænkt os, at det på nogen måde skal være et sted, hvor der bliver udviklet politik. Vi mødes for at udveksle erfaringer og få et fælles billede af, hvad der sker på området,” siger Agi Csonka.
Skævvridning skal på dagsordenen
På årets Folkemøde stillede blandt andre Villum Fonden op til debat med aktører omkring folkeskolen. Debatten viste, at både Danmarks Lærerforening og flere kommuner er betænkelige ved, om fondsmidler i folkeskolen kan medføre en skævvridning – både af balancen mellem folkeskolens fag, men også mellem ressourcestærke og -svage kommuner.
Og ifølge Agi Csonka er netop risikoen for skævvridning én af de konkrete udfordringer, der skal diskuteres på de kommende Søborg-møder:
“Drøftelsen af hvordan vi sikrer, at der ikke sker en en faglig skævvridning, er rigtig vigtig at tage i fællesskab. Fra vores side i fonden er det noget, som optager os meget. Og vi er meget bevidste om, at vi skal ramme rigtigt, når vi på den ene side gerne vil støtte udvikling og på den anden side ikke skal overtage udviklingen i skolen,” siger Agi Csonka og fortsætter:
“Og diskussionen om skævvridning i forhold til kommunerne er også rigtig vigtig. For det er en meget reel problemstilling, vi jo møder her i fondene: at nogle af de kommuner, der måske har allermest brug for støtte, er dem, der har sværest ved at søge midlerne. Der har vi heller ikke nødvendigvis fundet de vises sten. Det vil vi også meget gerne drøfte, og jeg tænker, at sådan et forum lige præcis kan bidrage til, at vi alle sammen får et nuanceret billede af det her,” siger Agi Csonka.
Danmarks Lærerforening: Vi deltager gerne
Dorte Lange, næstformand i Danmarks Lærerforening, hilser initiativet fra Villum Fonden velkommen. Men hun efterlyser samtidig, at fondene koordinerer deres arbejde på folkeskoleområdet, så alle parter får ét sæt retningslinjer at forholde sig til:
"I udgangspunktet er det en rigtig god idé med den type møder, og vi deltager meget gerne. Men hvis ikke alle fondene bliver repræsenteret, så har vi stadig en opgave med alle de andre fonde. Derfor siger vi, at hvis man kunne have én fælles stemme fra fondene, hvor de bliver enige om de retningslinjer, som de vil indordne sig under, når de tilbyder at samarbejde med folkeskolen, så var vi jo kommet et godt stykke i forhold til at koordinere tingene," siger Dorte Lange.
For os er det rigtig vigtigt, at pengene ikke kommer til at blive styrende for indholdet.
Dorte Lange – næstformand, Danmarks Lærerforening
Danmarks Lærerforening vil ikke på forhånd beslutte en agenda for foreningens deltagelse på møderne. Men spørgsmålet om styring vil alligevel blive centralt, vurderer Dorte Lange:
“For os er det rigtig vigtigt, at pengene ikke kommer til at blive styrende for indholdet. For os er det vigtigt, at vi har et sammenspil mellem de folkevalgte og så lærernes professionalisme, som driver folkeskolens udvikling fremad. Og jeg tror, at alle er enige om, at folkeskolen skal være offentligt finansieret og dermed også demokratisk styret – ikke styret af private,” siger Dorte Lange.
Advarslen betyder dog ikke, at Danmarks Lærerforening af princip er imod fondsmidler i folkeskolen, understreger Dorte Lange:
“For på den anden side ved vi jo også, at pengene i folkeskolen er utroligt små. Når der kommer tilbud om støtte til bestemte aktiviteter, så er det jo derfor også meget velkomment. Vi er bare nødt til at se på, om vi skaber en udvikling, der understøtter folkeskolens formål, sådan som det er besluttet politisk og demokratisk i Danmark,” siger Dorte Lange.
Villum Fonden: Inviter gerne jer selv
Gruppen af interessenter omkring folkeskolen er bred. Så selvom deltagerlisten er ved at tage form til det første Søborg-møde, så er det ifølge Agi Csonka helt i orden at skrive en mail til Villum Fonden og invitere sig selv til Søborg-møderne, hvis man f.eks. mener at repræsentere vigtige synspunkter omkring naturvidenskabelig dannelse:
“Det er det helt sikkert. Vi har selvfølgelig nogle begrænsninger, og vi skal heller ikke være alt for mange. Men det er da ikke sikkert, at vi har fundet frem til alle, så det kan man sagtens gøre,” siger Agi Csonka og fortsætter:
UVM har endnu ikke nedsat forumDiskussion om fondsmidlernes indflydelse på folkeskolen var også til debat sidste efterår. Dengang fortalte daværende undervisningsminister Merete Riisager (LA), at hun havde bedt sit embedsværk om at undersøge muligheden for at skabe et forum for diskussion af fondenes rolle på folkeskoleområdet.
I forbindelse med Villum Fondens nye initiativ har vi derfor bedt Undervisningsministeren om en kommentar. Ministeriet oplyser via sin pressetjeneste, at den nyligt tiltrådte minister Pernille Rosenkrantz-Theil endnu ikke har en politik på området.
Ministeriet oplyser desuden, at det endnu ikke har kontaktet nogen fonde med henblik på at nedsætte et dialogforum.
“Hvis der er nogen, der synes, at nu er fondene da bestemt ude på et eller andet forkert spor, så vil vi jo meget gerne høre om det og snakke om det. Og det understreger jeg også, fordi når man som fond sidder på en pengekasse, så bliver folk jo meget venlige. Jeg er aldrig blevet mødt med så meget venlighed i min karriere, som efter jeg er startet her i fonden. Det er jo mega-behageligt, men vi vil faktisk gerne have en åben og ærlig dialog. Og hvis nogen føler, at nu er vi altså i gang med virkelig at træde nogen over tæerne, så vil vi meget gerne høre om det,” slutter Agi Csonka.