Den 24. april åbner Bikubenfonden dørene til kunsthandlen Skitse, som får hjemsted blandt gallerier, antikvariater, bryggerier og jazzværtshuse på Ryesgade 5 på indre Nørrebro i København.
Med kunsthandlen håber Bikubenfonden at lykkes med et nyt filantropisk greb, fortæller direktør i Bikubenfonden Søren Kaare-Andersen i en pressemeddelelse:
“I Bikubenfonden vil vi gerne være nyskabende og tænke i alternative måder at arbejde filantropisk på. Ved at oprette et selskab som Skitse undersøger vi et potentiale i at udvide markedet, så billedkunstnere får bedre mulighed for både at formidle deres kunst, blive mere synlige og leve af deres arbejde.”
Fra Skitses lokaler vil aktuelle billedkunstnere sælge skitser og materialer fra deres arbejdsproces. Alle skitser bliver solgt i ens rammer og med hver skitse følger en fortælling om kunstnerens arbejdsproces og det færdige værk, som skitsen er en forløber for. Omkring halvdelen af overskuddet går til billedkunstneren, mens resten går til drift og udvikling af Skitse.
Foreløbig har Bikubenfonden investeret 575.000 kr. i Skitse, og efter to år bliver projektet evalueret. Fondens ambition er at gøre Skitse til et økonomisk bæredygtigt koncept.
Behov for at udvide kunstmarkedet
Initiativtager til og daglig leder af den nye kunsthandel er Emilie Kjær, som er billedkunstneruddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler. Hun håber, at konceptet kan være med til at give interesserede købere et nyt blik på billedkunstneres arbejde:
“I Skitse gør vi nogle kunstarter, der ikke før har egnet sig til salg til private, tilgængelige. Desuden udvider vi Skitse-begrebet, så det rummer den forskellighed i materialer og praksisser, billedkunstnere arbejder med i dag. For eksempel sælger vi alt fra papirarbejde til tekstil alt efter, hvad der bedst afspejler kunstnerens arbejde i atelieret. Skitse skal kaste lys på både kunstneren og den kunstneriske proces, som vi normalt ikke får indblik i,” siger Emilie Kjær.
Bikubenfonden støtter Skitse efter fonden sidste år finansierede en undersøgelse af billedkunstnernes økonomiske vilkår i Danmark sammen med Ny Carlsbergfondet og Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Billedkunst.
Ifølge undersøgelsen findes omkring 3.000 danske billedkunstnere, og den konkluderede blandt andet, at kunstnerne havde en “meget lav årlig gennemsnitsindkomst før skat”, ligesom deres indtægter i høj grad kommer fra andet arbejde end billedkunst.