Øget indtjening på ejendomsporteføljen samt større og bedre uddelinger til glæde for den enkelte købmand og sektoren som helhed. Det er kernen – eller rettere kernerne – i KFI Erhvervsdrivende Fonds nye sideordnede forretnings- og uddelingsstrategi. Strategien gælder til og med 2021 og erstatter fondens tidligere 2014-2018-strategi.
Den nye strategi skal blandt andet få KFI Erhvervsdrivende Fond endnu tættere på købmændene, ligesom den skal øge fondens uddelingsniveau, oplyser fonden i en pressemeddelelse:
”Uddelingsstrategien er sideordnet med vores forretningsstrategi. Det er udtryk for, at vi har skabt en solid, økonomisk base i fonden, der gør, at vi kan sætte endnu mere tryk på uddelingerne til købmændene i den frie sektor. Sidste år var der afsat 150 mio. kr. til uddelinger, og det er der også i det kommende år,” siger adm. direktør Jesper Loiborg.
Ud af rammen på 150 mio. kr. var årets uddelinger i 2018 på 58,7 mio. kr. ifølge fondens årsregnskab.
Uddelingsmæssigt vil fonden fokusere mere proaktivt end tidligere, fremgår det af fondens nye årsrapport. Fondsmidlerne skal i højere grad udvikle butikkerne og købmændene, mens fokus tidligere ofte var at indhente et efterslæb i forhold til konkurrenterne for at sikre de frie købmænds overlevelse.
De kommende års uddelinger bliver som led i den nye strategi desuden i stigende grad delt ind i temaer og programmer, f.eks. butikkernes ydre rammer, optimering af energi og teknik, bekæmpelse af skadedyr, fremtidens butikker, fremtidens købmænd og fremtidens frie sektor.
På forretningssiden skal strategien bl.a. realisere en række ikke-strategisk vigtige ejendomme, så fonden kan optimere porteføljen af de strategisk vigtige ejendomme.