Når børnehavens største børn skal begynde i skolen, bliver de pludselig de mindste. I den situation har børnene brug for de bedst mulige rammer for overgangen, mener både Lego Fonden og kommunernes interesseorganisation KL.
Derfor indgår parterne nu et strategisk samarbejde med deltagelse af en lang række andre interessenter på børneområdet. Det sker i form af et tre-årigt pilotprojekt, som skal skaffe viden om og styrke overgangen fra børnehave til skole.
Udover Lego Fonden og KL deltager både forskere og organisationer i projektet. Det drejer sig om Danske Skoleelever, Børnerådet, Dansk Center for Undervisningsmiljø, BUPL, Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, BUPL’s lederforening og Børne- og Kulturchefforeningen.
Desuden etableres en styregruppe med deltagelse af Forældrenes Landsorganisation og Skole & Forældre, der skal sikre, at alle aktører omkring børnene inddrages bedst muligt.
Lego Fonden ønsker ikke at oplyse bevillingens størrelse for projektet, som har fået navnet ‘Legende læring – sammenhæng for 4-9-årige børn’, og bygger på begrebet ‘playful learning’, der er velkendt fra international forskning:
“‘Playful learning' handler om at bruge leg i et læringsøjemed, så børnenes nysgerrighed bedre stimuleres. På den måde skulle flere børn gerne komme med på læringen på en måde, som er sjovere. Og forandringsteorien bag er, at man ved at arbejde med ‘legende læring’ i overgangen fra dagtilbud til skole skaber en ensartethed på tværs, der kan være med til at lette overgangen,” siger direktør i KL Kristian Heunicke.
Lego Fonden: Vigtigt at børnene engagerer sig i egen udvikling
Kristian Heunicke suppleres af Vice President i Lego Fonden Kasper Ottosson Kanstrup, der i en pressemeddelelse om det nye samarbejde udtaler:
“Vi ved, at overgangen mellem daginstitution og skole er et kritisk tidspunkt for at sikre et motiverende skoleliv, hvor børnene engagerer sig i deres egen udvikling. Forskning har gentagne gange påvist, at leg ikke bare er sjov – leg har også en vigtig og afgørende rolle i læring og i at forberede børn på de udfordringer, de møder igennem livet. Derfor er det afgørende, at vi gentænker legens værdi i forbindelse med den svære overgang fra børnehave til skole, og det er fantastisk, at vi med dette samarbejde kan være med til at samle forældre, pædagoger og lærere omkring denne opgave,” siger Kasper Ottosson Kanstrup.
Både pædagoger og lærere vil i løbet af pilotprojektet deltage i forskellige forløb, hvor de udvikler en fælles tilgang til leg og læring. Det skal skabe en tættere sammenhæng mellem børnehave og skole. Projektet skal desuden styrke samarbejdet mellem pædagoger, lærere, forældre, institutioner og kommuner.
KL: Vi håber på viden – og flere glade børn, forældre og fagpersoner
Samarbejdet mellem Lego Fonden og KL er kommet i stand efter en længere dialog mellem parterne, fortæller Kristian Heunicke.
"Vi har set, at vi havde et strategisk interessefællesskab med Lego Fonden om at få skabt noget viden om, hvordan legende læring forhåbentlig kan bruges i den politiske målsætning om at styrke overgangen mellem dagtilbud og skole. Her kan vi se, at KL kan være med til at sikre flugtningen med de politiske målsætninger og få skabt opbakning i kommunerne – og selvfølgelig også en spredning bagefter,” siger Kristian Heunicke.
Og én af ambitionerne med projektet er da også at undersøge potentialet i at udbrede legende læring til mange flere end de i første omgang seks deltagende kommuner:
"Vi vil jo gerne have glade børn, tilfredse forældre og fagpersoner, som synes, at legende læring er et meningsfuldt og godt redskab at arbejde med, som kan bruges i hverdagen. Men set fra mit perspektiv vil vi selvfølgelig også gerne have viden om effektive metoder til at skabe læring og gode overgange mellem dagtilbud og skole,” siger Kristian Heunicke.
Som en del af projektet ønsker både Lego Fonden og KL derfor også, at der skal samles op på erfaringerne med at gøre legende læring til en vigtig del af overgangen fra børnehave til skole. Den præcise evalueringsmetode er endnu ikke fastlagt, men evaluering er en central del af projektet, siger Kristian Heunicke:
"Lego Fonden og vi er enige om at få en ekstern evaluator på. Der vil blive en systematisk opsamling, for vi gør kun sådan noget her, fordi det skal give os en viden, som potentielt vil kunne udbredes, hvis evalueringen viser, at det er en god idé. Det vil vi have meget fokus på,” siger Kristian Heunicke.
Nyt samarbejde lægger sig i forlængelse af eksisterende partnerskab
Udover det nye samarbejde med kommunerne er Lego Fonden i forvejen engageret i et langsigtet partnerskab med alle seks danske professionshøjskoler. Samarbejdet skal uddanne fremtidens pædagoger og lærere i kreative og legende tilgange til læring.
“Partnerskabet udfolder sig i et ambitiøst og nationalt udviklingsprogram, som kommer til at vokse i størrelse og skalering i årene, der kommer. I Playful Learning undersøger vi, hvordan vi kan skabe de bedste betingelser for, at børn i alderen 0-15 år bliver mere optagede af at undersøge deres omverden og eksperimentere med nye muligheder end at løse prædefinerede opgaver og stille sig tilfreds med standardsvar,” oplyser partnerskabets hjemmeside.