Ved Kongens Have i København ligger Skandinaviens største samling af islamisk kunst. Den er desuden en af den vestlige verdens ti fineste af sin art. Davids Samling hedder museet, som ikke er så kendt herhjemme, men meget anerkendt på verdensplan.
”Et lille skatkammer,” siger Torsten Hoffmeyer, der er advokat og bestyrelsesformand i C.L. Davids Fond og Samling, da vi møder ham til et interview om museet, fonden og stifteren bag.
Museet blev grundlagt af Christian Ludvig Julian David (1878-1960), som var en velhavende og succesfuld jurist, højesteretssagfører og erhvervsmand. Han kom fra en velhavende familie med jødiske rødder.
”Fondens stifter var efter sigende en meget dygtig og begavet jurist, som blev højesteretssagfører i en meget ung alder. Dengang var det meget eksklusivt at blive højesteretssagfører. Det var et slags adelsmærke, som gjorde, at C.L. David fik skabt en meget succesfuld forretning. Både som jurist og i erhvervslivet,” siger Torsten Hoffmeyer.
I 1945 stiftede han fonden, som han skænkede sin kunstsamling, sin ejendom Kronprinsessegade 30 og det meste af sin store formue til. Bortset fra hans elskede landsted, Marienborg, som han testamenterede til den danske stat til brug for den til enhver tid siddende statsminister eller udenrigsminister.
C.L. David sad i en række bestyrelser og var blandt andet formand for Danske Vagtselskaber, som senere blev til ISS.
”Hans andel i dette selskab er faktisk en stor del af grundlaget for fondens formue,” siger Torsten Hoffmeyer.
Passioneret kunstsamler
Efterhånden som hans formue voksede, begyndte C.L. David at opkøbe kunst. Faktisk begyndte han allerede som nyuddannet kandidat i 1903 at dyrke sin store kunstinteresse ved at købe malerier. Det var dog først i sidste halvdel af 1910’erne, at han for alvor begyndte at samle og efterhånden blev en kendt kunstsamler og mæcen i offentligheden.
Det var kun de fineste kunstværker, der fandt vej til Davids samling. Allerede dengang bestod den blandt andet af islamisk fajance – udover europæisk 1700-tals keramik, porcelæn, fajance og sølvtøj samt møbler og malerier, herunder en meget fin samling af Hammershøi.
C.L. David samarbejdede med Kunstindustrimuseets direktør Emil Hannover, når han indkøbte kunsthåndværk til sin samling. David var i en årrække formand for selskabet Kunstindustrimuseets Venner og siden også for selve Kunstindustrimuseet, der nu hedder Designmuseum Danmark. Det var blandt andet på Hannovers anbefaling, at David begyndte at samle på islamisk kunst.
”Eftersom han aldrig stiftede familie og dermed ikke havde nogen arvinger, har det ligget først for at testamentere samlingen til Kunstindustrimuseet, men David valgte altså at grundlægge sit helt eget museum med den samling, som efterhånden havde vokset sig stor,” forklarer Torsten Hoffmeyer.
I 1948 åbnede samlingen for offentligheden i nogle timer om ugen på tredje og fjerde etage i Kronprinsessegade 30, mens David selv boede på anden etage, og hans sagførerkontor var på første etage.
Allerede dengang var kunstsamlingen delt op i de tre grupper, som museet også rummer i dag, nemlig en ældre europæisk samling, en nyere dansk samling og den islamiske samling.
Vil afmystificere islamisk kultur
”Det var først efter C.L. Davids død i 1960 under ledelse af museets første direktør André Leth og den daværende bestyrelse, at man for alvor begyndte at satse på den islamiske samling og udvide den,” siger Torsten Hoffmeyer, der har været involveret i fonden siden begyndelsen af 80’erne, hvor han selv blev advokat.
I dag består museets islamiske samling af kunsthåndværk fra det 7. århundrede og frem til midten af det 19. århundrede fra et område, der strækker sig helt fra Spanien i vest til Kina i øst og fra Usbekistan i nord til Yemen i syd.
Med museets nuværende direktør Kjeld von Folsach – museet har i øvrigt kun haft to museumsdirektører til dato – i spidsen gør man i Davids Samling en stor indsats for at formidle islamisk kultur.
”Vi er interesserede i at udbrede viden om den islamiske verden og dermed bidrage til at afmystificere den islamiske kultur lidt. Jo mere man kender til et område, jo mindre dogmatisk bliver man,” siger Torsten Hoffmeyer.
Udover at formidle viden om islamisk kunst og kultur via den omfangsrige faste samling, har Davids Samling en meget aktiv skoletjeneste samt formidlingsarrangementer under navnet Davids Bazar.
”Den islamiske kultur er en utrolig fin kultur med gode værdier. De bliver så misbrugt i visse sammenhænge. Til alle tider har magtfulde mennesker taget religion som gidsel for deres ugerninger. Lige i øjeblikket er der en bølge, hvor nogle islamister desværre tager islam som gidsel. Der er over halvanden milliard muslimer i verden, og det er jo kun en lille bitte brøkdel, der er bindegale terrorister,” siger Hoffmeyer.
Museet præsenterer desuden forskellige særudstillinger. Sidste år viste museet en særudstilling om billedkunsten i den islamiske verden.
”Mange sagde: ’Billedkunst!? I den islamiske verden må man jo ikke vise billeder af mennesker?’ Vel må man så. Vi har eksempelvis 40 tegninger af Muhammed i samlingen! I visse sammenhænge og tider må man godt vise ham. Der er ikke billedforbud i den islamiske verden til alle tider og ikke alle steder,” siger Torsten Hoffmeyer.
Blandt den vestlige verdens fineste af sin art
Da C.L. David testamenterede sin formue og kunstsamling til fonden skete det under en klausul om, at fonden skulle bevare og forøge hans samlinger og tilgængeliggøre disse for offentligheden.
”Det er denne klausul, der udgør hjørnestenene i den fundats, vi arbejder ud fra i dag,” siger Torsten Hoffmeyer.
Fondens formue er i dag på cirka 1,5 mia. kr. Fonden erhvervede naboejendommen i midten af 1980’erne for at huse den stadigt voksende samling, og efter ombygningerne i 1999 og i årene 2005-2009. Den seneste ombygning har betydet, at området til den islamiske samling er blevet fordoblet og udstillingen er moderniseret.
”Det var et meget kompliceret projekt at bygge de to ejendomme sammen, for der var ikke to etager, som var på samme niveau. Så det kostede en kvart milliard at bygge om,” fortæller Hoffmeyer.
Fonden har et budget til drift af museet på 35 mio. kr. årligt og indkøber løbende værker til samlingen på særbevillinger. Derudover kan fonden yde støtte til studier, som måtte fremme Danmarks forbindelse med og forståelse af de nærorientalske landes kunst og kultur.
Som eksempler på projekter, som fonden har støttet eller taget initiativ til de senere år, nævner Torsten Hoffmeyer Det Danske Institut i Damaskus, som blev stiftet i 1995, udgivelsen af Carsten Niebuhr Biblioteket samt flerårige arkæologiske udgravningsprojekter i henholdsvis Jordan og Iran.
Fonden kan også yde støtte til kunsthåndværkets udvikling og formidling samt til andre almene formål efter bestyrelsens valg. Blandt andet har fonden et længerevarende engagement i Louisiana, Museum for Moderne Kunst.
”Vi er imponerede over den måde, Louisiana har udviklet sig på. Det er blevet en fantastisk formidlingsinstitution, og vi vil gerne støtte formidling af kunst fremfor det reaktive – blot at vise tingene frem,” fortæller Torsten Hoffmeyer.
Hvis man sammenligner med Louisiana, har Davids Samling et relativt beskedent antal besøgende om året – godt 60.000, hvilket er under 10 pct. af Louisianas årlige besøgstal.
Til trods for dette deltager direktøren for Davids Samling, Kjeld von Folsach, i et eksklusivt netværk sammen med blandt andre British Museum, Victoria and Albert Museum i London, Pergamon i Tyskland og Louvre i Paris.
”Så vores lille danske museum, som ikke er så kendt herhjemme, er altså anerkendt som en af den vestlige verdens førende islamiske samlinger,” siger Torsten Hoffmeyer med et smil.