Villum Fonden åbner to nye calls på i alt 55 til 75 mio. inden for fondens nye programområde, børn unge og science.
Det oplyser fonden i en pressemeddelelse.
”Vi vil styrke børn og unges naturvidenskabelige viden, interesse og dannelse og bidrage til, at science bliver vedkommende og inspirerende i skolen såvel som i hverdagen, fritiden og som mulig fremtid,” siger programchef Agi Csonka.
En af ambitionerne er, at flere unge skal interessere sig for videnskab og gå til ‘science i fritiden’.
Ifølge fonden peger forskning på, at hvis børn og unge skal opleve videnskab som interessant og vedkommende, så skal det ikke kun være en del af skoleskemaet, men også fylde i fritiden.
”Vi skal have mere af det – og det skal være forløb, hvor børn og unge erfarer, at dét at forstå fysikkens love, kroppens opbygning og naturens kredsløb, er noget, der gør én bedre i stand til at håndtere og mestre verden. Og samtidig skal det være sjovt og gøre en bedre til det, man gerne vil være bedre til,” siger Agi Csonka.
Den samlede pulje til ansøgningsrunden, ‘Science i fritiden’ er på 25 mio. kr. og gives typisk til mindre, lokale projekter og eksperimenter, oplyser Villum Fonden.
Teknologi og makerspaces
Den 1. februar åbner også en ny ansøgningsrunde målrettet landets kommuner, som ønsker at etablere læringsværksteder – makerspaces – fyldt med materialer, teknologi og digitale redskaber, som kan styrke både læreres og børns teknologiforståelse.
”Visionen er at etablere teknisk og kompetencemæssigt veludstyrede læringscentre med kompetente makerspace-vejledere, som faciliterer digitale og praksisrettede læreprocesser for undervisere, elever og borgere,” skriver fonden om det nye call.
Som forberedelse til det nye call har fonden i løbet af 2018 holdt dialogmøder med en række aktører på uddannelsesområdet.
”Vi ved fra de mange dialogmøder, at teknologiforståelse og praksislæring er højt på dagsordenen, men en kæmpe udfordring. Ved at støtte infrastruktur i form af udstyr og kompetenceudvikling giver vi kommuner og skoler mulighed for at skrue op for dét, de brænder for at komme i gang med. Med vores indsats vil vi understøtte, at nationale og lokale strategier kan realiseres på et kvalificeret højt niveau og bidrage til, at de aktører, der i dagligdagen skal begejstre og motivere børn og unge, bliver endnu bedre til det,” siger programchef Agi Csonka i pressemeddelelsen.
Hun understreger, at Villum Fonden ikke ønsker at få natur og teknik til at fylde en større del af undervisningen på landets skoler.
”Som fond er vi rundet af en teknologisk og naturvidenskabelig virksomhed, så det er naturligt at vores formål er at skabe begejstring og interesse for netop det. Men vi har ingen forestillinger om, at naturfag skal fylde mere på bekostning af musik, dansk og historie. Det kan f.eks. være lige så relevant at arbejde i makerspace i billedkunst og historie, som i fysik og biologi,” siger Agi Csonka.
Ansøgningspuljen på 30-50 mio. kr. til etablering af makerspaces kan søges af kommuner i samarbejde med relevante partnere.
Puljen er dog ikke forbeholdt kommuneskolerne og deres lærere og elever. Friskoler kan også få støtte til øge teknologiforståelse, men det skal ske i samarbejde med en kommune.
Læs mere om puljen ‘Science i fritiden’ her – og om puljen 'Makerspace som læringslaboratorier' her.