Carlsbergfondet har netop afsluttet en større hovedrengøring i fundatsen, som bl.a. betyder, at der nu er rene linjer om Tuborgfondets stilling og status i fondsfamilien.
Fundatsen indskærper nu, at Tuborgfondets bestyrelse er en bevillingskomité uden uddelingskompetence. Desuden får bestyrelsesmedlemmerne i lillesøsterfonden lov til at blive honoreret for deres arbejde. Og endelig bliver Carlsberg A/S frataget sin rolle, som udpegningsberettiget til Tuborgfondets bestyrelse.
I forlængelse af fundatsændringerne overtager Anne-Marie Skov formandsposten i Tuborgfondet.
”I forbindelse med fundatsændringerne, som har været ganske længe undervejs, har Flemming Besenbacher og jeg haft en god snak om mine ønsker til fremtiden. Nu er ændringerne godkendt, og det betyder, at det er Carlsbergfondets bestyrelse, der kan udpege mig til Tuborgfondets bestyrelsesformand,” siger direktør i Tuborgfondet, Anne-Marie Skov, som derfor er gået gang med at lede efter sin efterfølger som chef for Tuborgfondets sekretariat.
Opråb fra fondsretseksperter
Bestyrelsesformand i Carlsbergfondet, Flemming Besenbacher var i foråret midt i en proces med at rense ud i nogle utidssvarende beføjelser, som var tillagt fondstilsynet i den gamle fundats.
Fundatsen har igennem tiden løbende været justeret og godkendt af både Civilstyrelsen og Erhvervsstyrelsen, men de nye tilpasninger skulle bringe fundatsen i tråd med erhvervsfondsloven fra 2015. Det fremgik eksempelvis, at fondsmyndigheden skulle godkende Carlsbergfondets bestyrelseshonorar og valg af revisor, at bestyrelsen løbende skulle indsende bestyrelsesprotokollater, og at fondstilsynet skulle orienteres om indkaldelse og dagsordner for generalforsamlinger i Carlsberg A/S. Alt sammen forhold som i er reguleret på anden vis i lovgivningen, og som fondstilsynet derfor ønskede at få slettet.
Derimod var der ikke planer om at ændre bestemmelserne om fundatsens afdeling D, Tuborgfondet, som ifølge bestemmelserne skal uddele 13 pct. af det samlede uddelingsbeløb fra Carlsbergfondet.
Tuborgfondet kom dog på dagsordnen, da en række fondsretseksperter her i Nyhedsbrevet Danmarks Fonde gjorde opmærksom på, at der var rod i både fundatsparagrafferne og i Tuborgfondets virke.
På grund af usædvanlige bestemmelser i fundatsen havde Tuborgfondet i praksis to bestyrelser. Og i offentligheden fremstod Tuborgfondet som en selvstændig fond med en selvstændig bestyrelse, der traf egne beslutninger om uddelingerne for 30-35 mio. kr.
Og det var et problem, særligt for medlemmerne af Carlsbergfondets bestyrelse, forklarede eksperterne:
”Konstruktionen med to bestyrelser i en fond giver et problem i forhold til omverdenen, fordi afdeling D’s – Tuborgfondets – bestyrelse ikke er registreret som ledelsesmedlemmer nogen steder. Der kan jo kun være én ansvarlig bestyrelse i en fond. Derfor er det problematisk, hvis personkredsen i Tuborgfondets bestyrelse med bindende virkning kan træffe afgørelser på Carlsbergfondets vegne. Og derfor stiller jeg mig undrende over for den konstruktion i Carlsbergfondets fundats,” sagde ekspert i fondes erstatningsansvar Søren Bergenser.
Han blev bakket op af fondretsprofessor lic. jur. Lennart Lynge Andersen:
“I gamle dag havde man ikke uddelingskomitéer. Der var det bestyrelsen selv, der lavede arbejdet. Men arbejdet er blevet noget mere kompliceret i vore dage, og man må nok erkende, at der i de store fonde kan være behov for en uddelingskomité. Men det ændrer ikke ved, at det er fondsbestyrelsens ansvar. Hvis man forsøger at fremstille det som om, at det er Tuborgfondets bestyrelse, der har ansvaret, så er der kun en ting at sige: det er forkert,” sagde Lennart Lynge Andersen.
På bestyrelsesformand, Flemming Besenbachers initiativ fik fondens advokater herefter indkaldt Erhvervsstyrelsen til møde og bad embedsmændene forklare, hvordan de som fondsmyndighed ad flere omgange kunne godkende en fundats, som tilsyneladende ikke var i overensstemmelse med fondslovgivningen.
Erhvervsstyrelsen erkendte på mødet, at myndighederne tidligere havde godkendt Tuborgfondets konstruktion under Carlsbergfondet, men forklarede at noget tilsvarende ikke ville gå i dag.
”Det er derfor Erhvervsstyrelsens anbefaling, at den kompetence, som ‘Tuborgfondets’ bestyrelse efter fundatsen er tillagt, ændres. Dette kan eksempelvis ske ved, at ‘Tuborgfondets’ bestyrelse tildeles en rådgivende rolle med ret til at indstille uddelingsmodtagere over for Carlsbergfondets bestyrelse,” fremgår det af fondstilsynets referat af mødet den 7. marts i år.
Honorar bliver lovliggjort
Med de netop godkendte fundatsændringer er det nu tydeligt, at Carlsbergfondets bestyrelse har ansvaret for Tuborgfondets uddelinger:
”Carlsbergfondet udpeger en bevillingskomite benævnt bestyrelse bestående af 3-7 medlemmer, der indstiller til Carlsbergfondets bestyrelse, hvilke ansøgninger m.v. om støtte til samfundsgavnlige formål, særligt til støtte for dansk erhvervsliv, der bør imødekommes og afslås. Der kan ligeledes ansættes et sekretariat, der særligt er tilknyttet Tuborgfondet, og som derfor kan bistå med opgaver knyttet til Tuborgfondets virke,” står der i den reviderede fundats
Selvom Tuborgfondet i sin tid formelt blev nedlagt, og uddelingerne i stedet lagt under Carlsbergfondet, har bryggeriet stadig haft udpegningsret til Tuborgfondets bestyrelse. Men også denne bestemmelse er nu bragt i tråd med erhvervsfondsloven, som slår fast, at et datterselskab eller et associeret selskab til en fond ikke kan have udpegningsret til fondens bestyrelse.
”Med fundatsændringen er det blevet fuldstændig klart, at det er Carlsbergfondets bestyrelse, der udnævner Tuborgfondets bestyrelse. Tidligere var det jo Carlsberg A/S, der udpegede Tuborgfondets bestyrelse,” siger Anne-Marie Skov.
Hun fortæller, at det før i tiden var normal procedure, at Tuborgfondets bestyrelse blev rekrutteret blandt ansatte i bryggeriet.
Af samme grund har bestyrelsesarbejdet i Tuborgfondet været ulønnet, ifølge fundatsen. Tuborgfondet har dog i de senere år under Anne-Marie Skovs ledelse udviklet sig til en moderne katalytisk arbejdende fond, hvilket bl.a. stiller krav til bestyrelsens strategiske arbejde og løbende engagement. Med de nye fundatsændringer får Tuborgfondets bestyrelse nu hjemmel til at opretholde et honorar, som det i praksis har været tilfældet i mere end ti år:
”I lyset af at der fremover vil blive udarbejdet en forretningsorden for Tuborgfondet, vurderes det, at spørgsmålet om aflønning af medlemmerne af Tuborgfondets bestyrelse fremover reguleres i denne forretningsorden. Det har derudover siden 2006 været kutyme, at de eksterne medlemmer af Tuborgfondets bestyrelse har modtaget et beskedent årligt honorar for den opgave, de yder i bestyrelsen,” fremgår det af et notat fra Carlsbergfondets advokat på sagen.
Fra direktør til sekretariatschef
Carlsbergfondets formand, Flemming Besenbacher, overlader formandsposten i Tuborgfondet til Anne-Marie Skov, når hendes afløser på posten er fundet.
I modsætning til Anne-Marie Skov får hendes afløser ikke titel af direktør, men sekretariatschef. Den ændrede titel er dog alene udtryk for, at der nu er kommet orden i Carlsbergfamiliens fundats, som huser flere fonde:
”Min afløser som sekretariatschef får præcis de samme arbejdsopgaver og ansvarsområder. Grunden til at vi nu kalder det en sekretariatschef, er, at det er den struktur, der er i Carlsbergfondet og i Ny Carlsbergfondet. Det er udtryk for, at vi rykker tættere på hinanden i måden at gøre tingene på,” siger Anne-Marie Skov.