Der bølger en klingende lyd af et større gruppegrin ud gennem telefonen til Lars Bærentzen, kommunikationskonsulent hos Velliv Foreningen. Latteren skyldes en intern joke – noget med en kollegas ungdomsfoto på et gammel kørekort – forklarer Lars Bærentzen, mens han dels skridter gennem gangene på jagt efter et stille kontor at blive interviewet i og dels forsøger at få de sidste eftergrin over den interne joke ud af sit system.
For anledningen til interviewet er alvorlig og langt fra lyden af latter. Det handler om, at flere og flere danskere har ondt i livet. At stress, depression og angst lader til at blive mere og mere udbredt. Og, lige så vigtigt, at det skrantende mentale helbred stadig er et tabubelagt område.
I en ny kampagne vil Velliv Foreningen forsøge at komme tabuet til livs og sætte fokus på den mentale sundhed på de danske arbejdspladser. Kampagnen hedder ‘Danmarks Mentale Sundhedsdag’ og er bygget op omkring, at Velliv Foreningen vil uddele op til 10.000 kroner til forskellige arrangementer på 500 danske arbejdspladser i forbindelse med World Mental Health Day. Arrangementer, der på forskellig vis skal sætte fokus på mental sundhed. På den måde hænger den alvorlige baggrund for kampagnen alligevel også uløseligt sammen med det fællesgrin, der strømmede ud af telefonen, da Lars Bærentzen besvarede opkalde. For Velliv Foreningens kampagne handler netop også om at skabe arbejdsglæde – at værne om og opdyrke den fælles latter.
“Det her er en mulighed for at lave noget, der måske også er lidt sjovt, siger Lars Bærentzen, “for det langsigtede mål er, at det bliver lige så naturligt at tale om mental sundhed, som det er at tale om vejret, om kaffen er dårlig, om budgetterne roder, eller om akkorden er umulig at nå. At mental sundhed bliver noget, man kan snakke om, ligesom man snakker om, om man har ondt i nakken eller har fået et hold i ryggen,” siger han.
Arrangementer som dialogstartere
Lige siden Velliv Foreningen blev dannet som en selvstændig foreningen ud fra Tryghedsgruppen i 2015, har foreningen haft en ambition om at fremme den mentale sundhed i Danmark gennem forskellige tiltag. På Folkemødet på Bornholm sætter foreningen blandt andet fokus på mental sundhed i smv’erne i ét arrangement og fokuserer i et andet særskilt på udbrændthed blandt ansatte i ngo-branchen. Den aktuelle kampagne adskiller sig dog fra foreningens normale virkeområde, fortæller Lars Bærentzen:
“Kampagnen adskiller sig meget fra det, vi normalt gør. Normalt støtter vi jo kun private små og mellemstore virksomheder. Men i den her kampagne har vi valgt at støtte alle slags arbejdspladser. Offentlige og private, små og store virksomheder – alle kan søge.”
Det langsigtede mål er, at det bliver lige så naturligt at tale om mental sundhed, som det er at tale om vejret, om kaffen er dårlig, om budgetterne roder, eller om akkorden er umulig at nå.
Lars Bærentzen – kommunikationskonsulent, Velliv Foreningen
I tråd med den brede invitation har Velliv Foreningen ligeledes valgt at åbne bredt op for de arrangementer, arbejdspladserne kan søge om støtte til. Deadline for ansøgningerne er den 1. september, og det overordnede krav er blot, at arrangementerne på den ene eller anden måde skal sætte fokus på mental sundhed i arbejdslivet.
“Det er jo ikke en decideret indsats, man kan søge om hjælp til her. Kampagnen har simpelthen til formål at få sat gang i samtalen og dialogen ude på arbejdspladserne omkring stress, angst, depression og andre mentale sundhedsudfordringer. Vi tror på, at det første skridt til at fremme mental sundhed i arbejdslivet er, at vi bliver i stand til at tale om det. Her kan de events, som vi støtter, være dialogstarterne, der kan få folk til at tale afslappet omkring mental sundhed,” siger Lars Bærentzen.
På kampagnens hjemmeside, danmarksmentalesundhedsdag.dk, foreslår Velliv Foreningen selv både foredrag, workshops, firmaudflugter og ‘gør-det-selv’-arrangementer som veje til at sætte den mentale sundhed på programmet. Og derudover vil foreningen også gerne støtte andre idéer, arbejdspladserne måtte komme frem med.
“Vores overordnede formål er jo mental sundhed i arbejdslivet. Og her ser vi arrangementerne som det, der måske kan hjælpe de store projekter frem. Jo nemmere folk har ved at tale om mental sundhed, jo nemmere er det også at få igangsat rigtige indsatser,” siger Lars Bærentzen.
World Mental Health-dagen
World Health Organization (WHO) anslår, at depression og angst koster den globale økonomi en billion dollars hvert år i tabt arbejdsfortjeneste – altså godt 6.630.000.000.000 danske kroner. I Danmark viser undersøgelser, at en ud af fem danskere i den arbejdsdygtige alder har mentale helbredsproblemer, som for eksempel stress, angst og depression, og Psykiatrifonden opgør, at de årlige samfundsmæssige omkostninger ved psykisk sygdom herhjemme ligger på omkring 55 milliarder kroner årligt.
Vores håb er jo, at det virkelig bliver hele Danmarks mentale sundhedsdag, og at så mange som muligt vil være med. Vores indsats er jo for de erhvervsaktive, hvor andre henvender sig specifikt til dem, der står uden for erhvervslivet, som for eksempel de studerende.
Lars Bærentzen – kommunikationskonsulent, Velliv Foreningen
På verdensplan har blandt andre FN og WHO hvert år siden 1992 brugt datoen den 10. oktober til at skabe ekstra opmærksomhed på problemerne med mental sundhed. Dagen har titel af officiel ‘World Mental Health Day’, og verden over bliver dagen både brugt til at sætte fokus på mentale sundhedsproblemer og til at mobilisere støtte og nye løsninger på området.
I Velliv Foreningen er kampagnen ‘Danmarks Mentale Sundhedsdag’ netop inspireret af og planlagt ud fra den globale dag for mental sundhed, og her håber man derfor på, at kampagnen kan være medvirkende til, at mærkedagen også vinder udbredelse i Danmark.
“Hvis man på arbejdspladserne ikke kan få det til at fungere i planlægningen med et arrangement lige den 10. oktober, er vi selvfølgelig også åbne for, at man kan gøre det dagen før eller efter. Men, vi ser gerne at det store tryk kommer den 10. oktober for at støtte op om den officielle dag,” fortæller Lars Bærentzen.
I kampagnen er Velliv Foreningen gået sammen med ‘Partnerskabet sammen om mental sundhed’, der blandt andet består af arbejdsgivere, erhvervs- og interesseorganisationer samt af repræsentanter fra fagbevægelsen. Mens Velliv Foreningen betaler for kampagnen, har medlemmerne af partnerskabet været med til at kvalificere kampagnen og at sprede budskabet om den.
“Nu har vi lanceret den her dag i år, og så må vi se, om det er noget, vi kan holde fast i. Vores håb er jo, at det virkelig bliver hele Danmarks mentale sundhedsdag, og at så mange som muligt vil være med. Vores indsats er jo for de erhvervsaktive, hvor andre henvender sig specifikt til dem, der står uden for erhvervslivet, som for eksempel de studerende. Så vi håber, at konceptet kan vokse og blive mere end bare de arrangementer Velliv Foreningen og vores partnere støtter, og at det faktisk kan blive for alle,” siger Lars Bærentzen.
Spændt på modtagelsen
Lars Bærentzen fortæller, at Velliv Foreningen er klar til at uddele støtte til mere end 500 arrangementer, hvis mange af uddelingerne kommer under de 10.000 kroner, man maksimalt kan søge om. Men hvis der kommer flere ansøgninger, end Velliv Foreningen kan støtte, tilføjer Lars Bærentzen, at han håber på, at de arbejdspladser, der måtte få afslag, alligevel vil bruge dagen til at sætte fokus på det mentale helbred.
Om Danmarks Mentale Sundhedsdag
- Bag ‘Danmarks Mentale Sundhedsdag’ står Velliv Foreningen og en række partnere
- Dagen er inspireret af og planlagt ud fra den internationale World Mental Health Day, der falder den 10. oktober hvert år
- Der kan søges om op til 10.000 kroner til et event om mental sundhed på arbejdspladsen fra den 1. juni til den 1. september via hjemmesiden danmarksmentalesundhedsdag.dk
- Det er helt frit for ansøgere at finde på, hvad et event om mental sundhed er for dem.
“Det er første gang, så nu må vi se, hvordan det er smartest at gøre det. Men det vil da være fantastisk, hvis de arbejdspladser, der ikke måtte få en bevilling, stadig vælger at holde et arrangement,” siger han
Lars Bærentzen fortæller, at der umiddelbart er blevet taget godt imod den nye kampagne på de sociale medier, men at Velliv Foreningen er spændt på, hvor mange ansøgere, der kommer.
“Det er jo helt nyt for os, så vi ved jo ikke om der kommer 250 ansøgninger eller 10.000,” siger Lars Bærentzen, “men vi håber da på mindst 500 ansøgninger, og jeg tror også, at vi får flere, men det er jo spændende,” siger han.