Augustinus Fonden har ikke tradition for at råbe særligt højt i forhold til offentligheden, fortæller adm. direktør Frank Rechendorff Møller. Han tror, det først og fremmest skyldes en bestemt opfattelse af mæcenrollen og en tradition for diskretion, som er dybt forankret i fonden, der har 75 års jubilæum i år. En tradition som har ført til, at fonden ikke har kommunikeret væsentligt til omgivelserne om sine aktiviteter.
"Det laver vi om på og efter min opfattelse i en accelererende bevægelse", siger Frank Rechendorff Møller i podcasten.
De sidste ti år har fonden været i stand til at øge sine bevillinger til almennyttige aktiviteter, og der er langsomt sket en fokusering på nogle særlige indsatsområder. De seneste fem år er der desuden sket en professionalisering af administrationen og af håndteringen af hele det filantropiske område.
I 2011 lancerede fonden sin første hjemmeside, og for cirka tre år siden gik fonden i luften med sin nye ansøgningsportal.
Frank Rechendorff Møller nævner den nye lovgivning for erhvervsdrivende fonde som en af årsagerne til denne udvikling. Erhvervsstyrelsen har som bekendt indført retningslinjer for corporate governance i fondene og opfordrer til øget transparens.
”Så på den måde er der jo skubbet blidt og kærligt til en fond som os”, siger han.
Augustinus Fonden er en tung spiller i det danske fondslandskab. Særligt på kunst- og kulturområdet, som fonden uddelte godt 232 mio. kr. til i 2016 ud af den samlede bevillingssum på i alt godt 300 mio. kr.
Familiens kærlighed til kunst og klassisk
Fonden har en lang tradition for at støtte kulturarven, kulturhistorien og alle facetter af museernes aktiviteter inden for forskning, publicering og udstillinger. Der har eksempelvis været et tæt samarbejde med Louisiana helt siden museets stiftelse i 1958, og Augustinus familiens kærlighed til den klassiske musik spiller stadig en rolle i fondens uddelinger i dag. Fondens samarbejde med Nationalmuseet om bevaring af gamle møller og kalkmalerier i danske kirker er blandt nogle af de øvrige områder inden for kunst og kultur, som nyder godt af fondens støtte.
Fonden fokuserer meget specifikt og støtter kun den højeste kvalitet, forklarer Frank Rechendorff Møller. Det er ikke væsentligt for fonden at sikre en bestemt spredning i uddelingerne.
”Vi går efter det excellente,” siger han i interviewet, ”det skal ikke være nogen hemmelighed”.
Særligt to spørgsmål melder sig uundgåeligt, når man taler om fondes støtte til kunst og kultur.
Dels spørgsmålet om, hvorvidt fondes generøse støtte kan risikere at skabe en usund afhængighed for kulturinstitutionerne. Har fonden eksempelvis direkte indflydelse på Det Kongelige Teaters repertoire i Operaen og Louisianas indkøb af kunst qua deres mangeårige støtte til disse institutioner?
Og dels spørgsmålet om fondes manglende lyst til at støtte driftsomkostninger. Disse spørgsmål svarer Frank Rechendorff Møller på i podcasten, hvori han også forklarer, hvad der skal til for, at et projekt anses for støtteværdigt hos Augustinus Fonden.