Flere fonde uddeler penge til såkaldte intensive læringsforløb, der har til formål at opkvalificere udsatte børn og unges basale skolefærdigheder som læsning og regning. Enkelte katalytisk arbejdende fonde har endvidere engageret sig som samarbejdspartnere i undervisningsprogrammer, der har professionaliseret de korte og intensive læringscamps og turboforløb.
De positive effekter på børnenes kompetencer er blevet flittigt kommunikeret i og udenfor fondssektoren til inspiration for endnu flere fonde.
Men flere forskere står nu frem og påpeger, at langtidseffekten af de intensive læringsforløb faktisk kan vise sig at være negativ.
”Man kan risikere, at håbet slukkes hos nogle af de her deltagere. Det har jeg tidligere beskrevet, og det er en reel risiko. At man tror, at nu kører det for mig og nu er jeg på vej, og så kommer man tilbage og synker ned i den samme sump igen. Det er en mekanisme, der kan forklare, hvorfor et intensivt læringsforløb kan have en negativ effekt. Man kan få den der enorme skuffelse, fordi man kortvarigt fik en tro på sig selv, der så helt vender sig om. Det kan ske. Derfor er opfølgning virkelig vigtigt,” forklarer Frans Ørsted Andersen, der er lektor i pædagogisk psykologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet
Intensive læringsforløb er populære
I januar 2016 udgav Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling en erfaringsopsamling om intensive læringsforløb. I rapporten beskrives blandt andet, at foreløbige erfaringer med intensive læringsforløb tyder på, at eleverne udvikler sig positivt både fagligt og personligt.
Og videre beskriver rapporten, at mange kommuner og skoler har valgt at deltage i eller tilrettelægge intensive læringsforløb direkte ansporet af de foreløbige, positive rapporter fra blandt andet Egmont Fondens signaturprojekt Lær for Livet, Løkkefondens DrengeAkademiet, Plan T i Odense Kommune og Københavns Kommunes Turboforløb.
Men de mange positive udsagn fra de foreløbige rapporter om intensive læringsforløb kan ikke dokumenteres videnskabeligt, selvom de ifølge ministeriets erfaringsopsamling har medvirket til forløbenes store popularitet.
Intensive læringsforløb har muligvis en negativ effekt
For at undersøge langtidseffekterne af de intensive læringsforløb har Egmont Fonden sammen med Bikubenfonden iværksat et større effektmålingsprojekt af intensive læringsindsatser. Indtil videre er det eneste produkt af forsøget på at måle langtidseffekterne et ikke-offentliggjort notat udarbejdet af medarbejdere ved Trygfondens Børneforskningscenter.
I notatets analyse finder Trygfondens Børneforskningscenter blandt andet, at de intensive læringsforløb Plan T og DrengeAkademiet har ”en negativ effekt på karaktergennemsnittet i dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve.” I notatet understreges det, at resultatet er behæftet med usikkerhed og har ”givet anledning til overvejelser om, hvorvidt den anvendte metode fanger de sande læringseffekter af indsatsen.”
Men at intensive læringsforløb kan have en negativ effekt bør ikke komme som nogen stor overraskelse, siger flere forskere.
Inge Henningsen er lektor emerita ved Københavns Universitet for Matematiske Fag og har tidligere kritiseret PISA-undersøgelserne for at drage forkerte konklusioner om blandt andet danske børns læseevner. Hun finder det ikke specielt overraskende, hvis det skulle vise sig, at intensive læringsforløb kan have en negativ effekt på fagligheden hos udsatte børn og unge:
”Det intensive forløb og de indbyggede før- og eftermålinger kan sagtens have skabt nogle forventninger hos eleverne om, at de har forbedret sig virkelig meget. Og så bliver de faktisk skuffede, når de kommer tilbage til skolen og det viser sig, at de reelt ikke er blevet bedre. Og så går det galt. Det er en forklaringsmekanisme, som man for så vidt ikke kan afvise.”
Christian Kjeldsen er lektor i sociologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet, hvor han blandt andet beskæftiger sig med kvantitative analyser af læringsindsatser. Heller ikke han finder det usandsynligt, at intensive læringsindsatser kan virke mod hensigten:
”Det slukkede håb kan være én forklaring på, hvorfor man kan risikere en faglig tilbagegang. En anden forklaring, som skal undersøges nærmere, kan være, at eleverne får at vide, at de har forbedret sig markant fagligt, og så kan der jo være en risiko for, at de slækker på den faglige indsats efterfølgende. Dét er også en psykologisk faktor, der kan spænde ben for den videre faglige progression.”
Meget positive resultater bør give anledning til undren
Mens idéen om, at intensive læringsforløb kan have en negativ faglig effekt ifølge eksperterne ikke er usandsynlig, så er der til gengæld god grund til at forholde sig skeptisk over for påstande om, at intensive læringsforløb i sig selv kan rykke ved deltagernes faglige niveau. Således siger Inge Henningsen:
”Hvis noget er overraskende, er det alle udmeldingerne om de meget positive resultater. De er ikke fagligt velunderbyggede og egentlig langt mere overraskende, end at de intensive forløb kan have en negativ effekt. Helt ærligt – at man skulle kunne flytte det faglige niveau markant på 14 dage – det lyder i mine ører som et særdeles overraskende fund. Jeg kan faktisk godt bebrejde mig selv, at jeg ikke tidligere har sagt, at det er sgu løgn, dét der,” siger hun.
Frans Ørsted Andersen lægger sig på linje med Henningsen:
”Problemet har været, at nogle af de her forløb har oversolgt korttidseffekten af de intensive læringsforløb,” mener han.
Og også Christian Christrup Kjeldsen mener, at rapporter om en positiv faglig effekt bør mødes med en vis skepsis:
”Os, der har arbejdet med og forsket inden for området, ville være temmelig overraskede, hvis der virkelig var en meget stor positiv effekt af forløbene på deltagernes faglighed. Alene af den grund at nu har en ellers dygtig folkeskole forsøgt at knække nøden i de sidste mange år og prøvet ualmindeligt mange ting af. Og hvis det nu skulle vise sig, at det kan lade sig gøre at forbedre fagligheden hos de her elever så markant på kort tid, så ville det virkelig være overraskende,” slutter han.
Flere fonde fortæller nu, at de vil overveje deres støtte til intensive læringsforløb, hvis kommende evalueringer peger på små eller negative langtidseffekter.
Se Flere fonde vil genoverveje støtten til intensive læringsforløb.