Jobskiftet havde været planlagt i mere end et halvt år, da Christine Buhl Andersen den 1. marts i år havde sin første arbejdsdag som ny bestyrelsesformand i Ny Carlsbergfondet. Helt tilbage i august 2019 kunne Carlsbergfondet i en pressemeddelelse fortælle, at afløseren for Karsten Ohrt, der i foråret 2019 stoppede som Ny Carlsbergfondets formand på grund af sygdom, nu var fundet internt i Carlsberg-familien i skikkelse af direktøren for Ny Carlsberg Glyptotek.
Hvad der til gengæld ikke på nogen måde var planlagt var, at Danmark og store dele af resten af verden samtidig med Christine Buhl Andersens tiltræden blev kastet ud i en sundheds- og økonomikrise af uhørt voldsomme dimensioner.
Coronakrisen har ramt vidt, bredt og voldsomt de seneste to måneder, og krisen har ingenlunde skånet den kunst- og kulturverden, som Ny Carlsbergfondet – der betegner sig selv som ”Danmarks eneste fond, der udelukkende og mest vedholdende arbejder i kunstens tjeneste” – er sat i verden for at støtte. Tværtimod.
I sit første, store interview, siden hun tiltrådte som bestyrelsesformand lægger den 53-årige cand.mag. i dansk og kunsthistorie da også op til, at kunsten og kulturen i Danmark skal betragtes ud fra ”et før og efter corona.” Et udtryk, der fremkalder en masse spørgsmål hos Christine Buhl Andersen og på nuværende tidspunkt kun få svar.
”Personligt er jeg dybt optaget af at finde ud af, hvordan kunstverdenen kommer til at se ud på den anden side af corona. Hvordan bliver vores kulturvaner? Hvordan vil publikum agere? Hvad får smitte- og rejsefrygten af betydning i forhold til udvekslingen af kunst mellem landene, og vil man for eksempel fortsat kunne udstille i udlandet?” lyder nogle af de mange ‘før og efter’-spørgsmål, som optager Christine Buhl Andersen.
Udskudt strategiproces
Egentlig var det planen, at bestyrelsen i Ny Carlsbergfondet med den nye formand for bordenden skulle have brugt en stor del af foråret på en grundig strategiproces. Men primært på grund af coronakrisens overtagelse af dagsordenen er processen udskudt.
Ikke desto mindre er netop de spørgsmål, som Christine Buhl Andersen stiller i kølvandet på coronakrisens hidtidige og fortsatte venden totalt op og ned på et indtil for få måneder siden generelt set blomstrende dansk kunst- og kulturliv, centrale for hende i forhold til fondens fremtidige virke.
Jeg synes ikke, at vi skal spærre os inde i vores eget lille land.
Christine Buhl Andersen – bestyrelsesformand, Ny Carlsbergfondet
”Mange ting vil forblive uforandrede ud fra en betragtning om, at vi fortsat har en grundlæggende interesse i at støtte kunstmuseerne, forskningen og kunstnerne, ligesom vi har gjort i mere end 100 år i form af at købe samtidskunst, lave kunst i det offentlige rum og støtte kunstmuseernes forskningsprojekter og erhvervelser. Men der er også flere ting, vi skal have diskuteret. Ny Carlsbergfondet er grundlagt som værende meget dansk og meget national, men min generation er opvokset med en særdeles globaliseret kunstverden. Alle de tidligere jobs, jeg har haft, blandt andet som formand for Kunstrådets internationale billedkunstudvalg, har handlet om udveksling af dansk kunst med udlandet og om at bringe resten af verden indenfor i Danmark, og på de punkter har Ny Carlsbergfondet indtil for nylig ikke været særligt aktiv. Jeg synes ikke, at vi skal spærre os inde i vores eget lille land, og som fond kan vi sagtens skrue endnu mere op for det internationale og globaliserede – men den vurdering bliver samtidig udfordret af coronaen og smitte- og rejsefrygten. Samtidig er den jo sat i perspektiv af klimakrisen,” siger Christine Buhl Andersen.
Hun ønsker derudover, at fonden bevæger sig væk fra et ensidigt fokus på permanente projekter – for eksempel permanente udsmykninger i det offentlige rum, både inden- og udendørs – og satser på også at støtte midlertidige projekter, dog uden at det skal gå ud over fondens støtte til for eksempel kunstmuseerne.
”Men også her må man spørge: Hvad kommer corona til at betyde for eksempelvis de festivaler og andre midlertidige scener, som er begyndt at prøve kræfter med samtidskunsten på nye spændende måder? Hvordan vil de blive påvirket, og vil coronakrisen give anledning til helt nye formater og scener for samtidskunsten? Og hvordan kan de klassiske institutioner som kunstmuseerne indgå her? Det er centrale spørgsmål i forhold til den verden, Ny Carlsbergfondet skal være aktør i i de kommende år,” siger Christine Buhl Andersen.
”I det hele taget synes jeg, at den proces, vi skal have i fonden, skal være meget dialogbaseret. Jeg ser frem til tæt og systematisk dialog med aktørerne i kunstverdenen i den kommende tid; det være sig politikere, andre fonde, kunstnere, gallerier og uddannelsesinstitutioner oven på den coronakrise, som vi alle hovedkulds er blevet kastet ud i,” siger hun.
Brutal opbremsning
Coronakrisen i kunsten og kulturens verden, set fra den nye formands stol, har været ”et kæmpechok og en brutal opbremsning i aktiviteter og økonomi for alle de aktører, som udgør den samlede kunstverden” – lige fra de kunstnere, som skaber kunsten, over de offentlige institutioner, der udstiller den, til de private aktører, som lever af at sælge og formidle kunsten.
Hun glæder sig i den forbindelse over at have oplevet, at i takt med de statslige tiltag for at afbøde konsekvenserne af forsamlingsforbud, lukkede døre og aflysninger på stribe fandt fondsverdenen hurtigt sammen i bestræbelserne på at hjælpe.
Vi har under krisen været i dialog med kulturministeren, men faktisk også med statsministeren, hvor vi endelig fik kulturen på dagsordenen.
Christine Buhl Andersen – bestyrelsesformand, Ny Carlsbergfondet
”Fondene begyndte hurtigt at snakke sammen, og vi har under krisen været i dialog med kulturministeren, men faktisk også med statsministeren, hvor vi endelig fik kulturen på dagsordenen. Jeg har oplevet og oplever stadig en stor velvilje fra fondenes side og en åbenhed for at finde løsninger på denne virkelig alvorlige krise for et kulturliv, som er blevet ramt lige i hjertekulen,” fastslår Christine Buhl Andersen.
– Hvordan ser du fondenes rolle i denne for kunsten og kulturen så ekstraordinære situation?
”Som meget, meget vigtig. Jeg synes virkelig, vi har et samfundsansvar for at holde hånden under det, mange af fondene er sat i verden for at støtte, nemlig kunsten og kulturlivet. Så der er ingen tvivl om, at vi har en meget vigtig rolle og en forpligtelse til at være ekstra agile, åbne og samarbejdende. Og jeg synes, at jeg i min første tid som formand for Ny Carlsbergfondet har oplevet en utrolig positiv og konstruktiv dialog med de andre fonde. Samtidig er vi alle optaget af, at vi ikke kan og skal gøre tingene alene. Det er staten, der styrer oplukningen og støtte- og hjælpepakkerne, og fondene skal ikke overtage statens eller kommunernes rolle. Ikke mindst de store kunstmuseer styrtbløder økonomisk lige nu, og det kan vi ikke klare at kompensere økonomisk for. Men vi vil rigtig gerne bidrage i et samarbejde med kunstlivet selv, som vi er glade for at have en tæt dialog med,” siger Christine Buhl Andersen.
– I Ny Carlsbergfondets årsberetning for 2019 langede din forgænger, den fungerende formand Morten Kyndrup, kraftigt ud efter de nedskæringer, kunsten og kulturen har været udsat for fra politisk side, og han gav udtryk for, at de nødlidende kulturinstitutioner var stadig mere afhængige af fondsmidler. Er du enig i, at der – allerede inden coronakrisen – var et øget pres på de fonde, som støtter kunst og kultur?
”Også her er der et før og efter corona. Men ja, der er ingen tvivl om, at alle kunst- og kulturinstitutioner i Danmark er dybt afhængige af hjælp fra fonde. Man kan simpelthen ikke gennemføre programmer inden for musik, teater eller billedkunst uden hjælp fra fonde. Omvendt kan og skal man heller ikke forvente, at fondene betaler det hele, og der har den klassiske rollefordeling jo været, at vi ikke kan påtage os at betale for kulturlivets basisdrift,” understreger hun.
Netflix i timevis
Et af de primære konkrete initiativer, Ny Carlsbergfondet har taget for at hjælpe den pressede kunstverden under coronakrisen, er etableringen af en ekstraordinær pulje på 30 millioner kroner målrettet danske kunstmuseer.
Der er ansøgningsfrist 1. juni, og at dømme ud fra den foreløbige interesse tyder alt på, at de 30 millioner hurtigt vil få ben at gå på. Christine Buhl Andersen afviser ikke, at puljen kan gøres større eller får følgeskab af en ny pulje senere på året.
”Kunstmuseernes egenindtjening er jo helt forsvundet grundet forsamlingsforbuddet, samtidig med at turistsæsonen må forventes at blive meget anderledes, end vi så sidste år. Derfor vil vi gerne hjælpe kunstmuseerne, og ansøgningerne vil blive behandlet med en høj grad af fleksibilitet. Vi vil ikke dække museernes tab – det skal de statslige hjælpepakker gerne hjælpe på – men når de får lov til at åbne dørene igen og kommer til os og beder om penge, vil vi ikke, som vi plejer, være meget optaget af, om det er til drift eller ej. I stedet vil vi gå ind og sige: Hvad skal der til for, at X Kunstmuseum kan åbne med det planlagte program,” siger Christine Buhl Andersen.
Vi er næppe den eneste fond, som er begyndt at tænke på, hvordan mon vores afkast bliver i 2021?
Christine Buhl Andersen – bestyrelsesformand, Ny Carlsbergfondet
Hun har med stor glæde konstateret, at Det Obelske Familiefond for et par dage siden oprettede en særpulje på fire millioner kroner, efter at fonden har været i dialog med Foreningen af Kunsthaller i Danmark. Det Obelske Familiefonds særpulje er målrettet kunsthallernes tabte indtjening grundet nedlukningen af Danmark.
”Kunsthallerne er også en rigtig vigtig del af miljøet, hvilket Det Obelske Familiefond fornemt anerkender med deres nye pulje, som samtidig supplerer vores pulje til kunstmuseerne på fineste vis,” understreger Christine Buhl Andersen.
Det er hendes håb, at de danske museer i resten af året også vil finde tid og overskud til at søge Ny Carlsbergfondet om penge til at erhverve ny kunst – det er nemlig essentielt for at holde fødekæden i kunstverdenen intakt.
”Når museerne går ud og køber samtidskunst af danske kunstnere til museernes egne samlinger, støtter man både kunstnerne og gallerierne. Så det er enormt vigtigt for os at få sagt, at de penge er der stadigvæk: Vi vil stadig meget gerne støtte museernes erhvervelser af dansk, men også udenlandsk kunst. Hvordan tingene ser ud næste år, må tiden vise, og vi er næppe den eneste fond, som er begyndt at tænke på, hvordan mon vores afkast bliver i 2021? Det kan meget vel være, at 2021 bliver med et andet udgangspunkt,” siger Christine Buhl Andersen.
På den korte bane ser Christine Buhl Andersen med stor spænding frem imod detaljerne i den plan for yderligere åbning af dele af det danske samfund, som statsministeren ventes at præsentere tæt på den 10. maj. Og hun lægger ikke skjul på, at hun og fonden har et dybtfølt ønske om, at kunstmuseerne og kunsthallerne får lov til igen at lukke besøgende ind – dels af økonomiske årsager, men også fordi hun mener, danskerne har brug for nye åndelige vitaminpiller.
Det er ikke gjort med, at vi sidder derhjemme og streamer Netflix i time efter time efter time.
Christine Buhl Andersen – bestyrelsesformand, Ny Carlsbergfondet
”De fleste kunstmuseer og kunsthaller kan sagtens håndtere en kontrolleret genåbning. I forvejen er de vant til at håndtere publikum under opsyn, have strenge krav til afstand og guide gæsterne gennem kontrollerede ruter. Samtidig er der en kæmpe sundhedsmæssig dimension i, at folk igen kan komme på kunstmuseum – selvfølgelig under kontrollerede forhold. Kunst og kultur er det, der gør, at vi kan trække vejret, det giver os energi, opmuntrer os og giver os noget at tale om. Det er ikke gjort med, at vi sidder derhjemme og streamer Netflix i time efter time efter time,” mener Christine Buhl Andersen.
Rollemodel for yngre kvinder
Ny Carlsbergfondets nye bestyrelsesformand er en kvinde med mange og klare holdninger – herunder også til den magtfulde position, hun nu indtager, og til at være den første kvinde på posten i Ny Carlsbergfondet.
I forbindelse med udnævnelsen af Christine Buhl Andersen i efteråret, skrev dagbladet Politiken, at hun sætter sig på ”en af de mest magtfulde poster i dansk kulturliv” med reference til fondens årlige uddelinger i 100 millioner-kroners-klassen til kunst, kultur og kunstforskning.
– Hvordan ser du selv på den rolle, du nu indtager på en af de, som Politiken skrev, mest magtfulde poster i kulturlivet?
”Vi har både midler, men også en faglighed. Og historisk set har vi i kraft af vores uddelinger haft stor betydning for og indflydelse på, hvad der kan lade sig gøre. Nu må vi jo se, hvor mange penge vi har i fremtiden, men netop, når man har så store midler, skal man gøre sig meget umage med at være strategisk, struktureret og velovervejet i forhold til, hvad man bruger pengene til. Derfor er det også vigtigt at få foretaget en strategisk analyse, så vi fremadrettet har et kompas foran os i forhold til, hvorfor vi gør det ene frem for det andet. Og det er vigtigt for mig, at aktørerne ikke må være bange for at komme til os. Tværtimod skal de fortsætte med at komme med deres tanker, drømme og ønsker, som vi så sorterer i – ikke ud fra, hvad vi selv synes, men ud fra en analyse af, hvad der er behov for. Dét er mit idealscenarie for, hvordan jeg kan agere på denne her position,” siger Christine Buhl Andersen.
I den pressemeddelelse, hvor udnævnelsen af Christine Buhl Andersen blev offentliggjort, var Carlsbergfondets bestyrelsesformand, professor Flemming Besenbacher, citeret for, at han var ”stolt over for første gang at få en kompetent kvinde i spidsen for Ny Carlsbergfondet.”
På spørgsmålet om, hvad hun selv mener, at hendes køn har og vil få af betydning i rollen som formand, nævner hun i første omgang, at hun kan agere rollemodel for yngre kvinder, som gerne vil frem i samfundet – ud fra tankegangen, at ”hvis hun kan, så kan jeg nok også.” Derudover finder hun det helt relevant at fortsætte med at holde et vågent øje med kønsstatistikkerne, både i fonds- og kulturverdenen.
Blå bog: Christine Buhl Andersen
- Født 27. april 1967 (53 år).
- Uddannet cand.mag. i dansk og kunsthistorie fra henholdsvis Roskilde Universitet og Københavns Universitet og har en master i Museologi og Ledelse fra Aarhus Universitet.
- Formand for bestyrelsen i Ny Carlsbergfondet siden 1. marts i år. Menigt medlem af bestyrelsen i 2015-2017. Som formand er hun samtidig automatisk bestyrelsesformand for Ny Carlsberg Glyptotek.
- 2007-2017 direktør for KØS – Museum for kunst i det offentlige rum i Køge og 2017-20 direktør for Ny Carlsberg Glyptotek.
”Vi er nødt til at blive ved med at tælle i forhold til, om vi har tilstrækkelig diversitet – og det gælder ikke kun i forhold til køn, men også i forhold til social og kulturel baggrund. Forhåbentlig er nogle af de ubevidste, diskriminerede praksisser, som man kan komme til at udøve både som mand og kvinde, mere oppe til debat i dag. Jeg har oplevet, hvordan både mænd og kvinder kan blive behandlet i nogle gammeldags, kønspolitiske strukturer. Men jeg håber på den anden side også, man kan have en afbalanceret og oplyst tilgang til det, så diskussionen ikke ryger ned i de ideologiske grøfter, man oplever for tiden. Og det er vigtigt, at min bestyrelse og jeg fortsætter med at være opmærksomme på de skæve kønsstatistikker, som vi blandt andet ser i samtidskunsten,” fastslår Christine Buhl Andersen.