13.600 danskere dør hvert år af rygning. Rygning er den største enkeltårsag til kræft og øger risikoen for flere end 15 forskellige kræftformer. Og tobaksrøg indeholder godt 7.000 forskellige stoffer, hvoraf flere hundrede er giftige.
Men selvom tallene om skadevirkningerne ved rygning taler et tydeligt sprog, står formanden for Det Obelske Familiefond, Christen Obel, gerne på mål for, at en væsentlig del af det økonomiske grundlag for fondens årlige uddelinger i størrelsesorden 150-250 millioner skal findes i netop tobaksindustrien.
”Båndene til tobaksindustrien betyder først og fremmest, at vi har en del midler at dele ud af. Vi er selvfølgelig bevidste om, at det er en branche, som i mange sammenhænge kan være problematisk. Scandinavian Tobacco Group forhandler alene cigarer og pibetobak, og det er jo noget andet end cigaretter. Men vi er godt klar over, at der stadig er de samme sundhedsmæssige issues, og at det derfor er sensitivt. Det er ikke noget, vi er flove over og ikke står ved, men derimod noget, vi vælger at være åbne om,” siger Christen Obel i et interview med Fundats.
Grundfortælling udspringer af tobak
Historien om tobakken og C.W. Obel starter i 1787, hvor tobaksfabrikken blev grundlagt i en købmandsgård i Aalborg. De næste godt 200 år – frem til 1995 – var der gang i tobaksproduktionen i både Aalborg og København på det, som var Danmarks største tobaksvirksomhed.
Det Obelske Familiefonds historie går 63 år tilbage. I 1956 blev fonden etableret af Asta Obel, der var eneejer af C.W. Obel, for dels at smidiggøre kommende generationsskifter, dels sikre, at familien kunne fastholde sin indflydelse på virksomheden. Få år efter blev C.W. Obel en del af Skandinavisk Tobakskompagni, og da kompagniet i 2008 solgte sine cigaretaktiviteter til British American Tobacco Group, gav salget et stort kapitalindskud til Det Obelske Familiefond. Penge, som den dag i dag danner det økonomiske fundament for fondens alment velgørende uddelinger.
Men dermed stopper familiefondens forbindelse til tobakken ikke. Fonden har siden 2001 ejet 100 procent af investeringsselskabet C.W. Obel A/S, som blandt andet ejer 11,6 procent af aktierne i cigar- og tobaksfabrikanten Scandinavian Tobacco Group (STG). STG er blandt de tre førende globale producenter inden for fremstilling af cigarer.
Kigget tilbage i historien viser, som Christen Obel udtrykker det, at ”det er en gammel nyhed,” at familieforetagendets rødder er i tobakken.
”Vores grundfortælling udspringer af tobak. Det er en branche, som har skabt og givet en masse arbejdspladser og været en vigtig, vigtig del af udviklingen i Aalborg. På et vist tidspunkt i 50´erne var der over 2.000 ansatte på fabrikken, så den har haft meget stor betydning i forhold til arbejdspladser. Det er også derfor, vi stadig har det nordjyske område som et af vores indsatsområder. På grund af fusionen forsvandt der jo en del arbejdspladser, og derfor føler vi en vis forpligtelse til at gøre noget særligt for Nordjylland,” siger Christen Obel.
Tobak er en ”kommerciel aktivitet”
Han pointerer, at de fortsatte bånd til tobaksindustrien primært fastholdes ud fra en kommerciel overvejelse.
”Selvom sundhed er vigtigt, er det to forskellige niveauer. Det er en vanskelig diskussion og ikke noget, der kan forsvares på anden måde end ved at sige, at tobakken er en kommerciel aktivitet, som vi står ved. Men det er da noget, vi engang imellem bliver udfordret på,” siger Christen Obel.
– Hvem er det, der udfordrer jer?
”Ja, det er blandt andre pressen. Men jeg synes, det er relativt fredeligt,” svarer Christen Obel.
Så sent som i 2018 var Det Obelske Familiefond i centrum for et angreb fra direktøren i Kræftens Bekæmpelse, Leif Vestergaard Pedersen, som i dette medie opfordrede til en boykot af uddelinger fra Det Obelske Familiefond og Augustinus Fonden på grund af de økonomiske bånd til tobaksindustrien. Leif Vestergaard Pedersen sagde blandt andet, at tobaksindustrien ”ikke kan købe aflad ved at give penge til et smukt hus, forskning i kræft eller andre ting.”
Christen Obel er lodret uenig i synspunktet om aflad.
”Det er en diskussion, som er svær at vinde i en offentlighedsdomstol. Men for mig hænger det argument ikke sammen, fordi der er ikke tale om aflad. Det er jo defineret, at vi skal uddele penge, når vi tjener penge, og gør vi det ikke i Danmark, må vi jo dele ud uden for Danmarks grænser. Vi stiller ingen krav til modtagerne og slet ikke om, at de skal promovere tobaksprodukter. Der er ingen sammenhæng mellem de penge, vi deler ud, og den måde, vi tjener penge,” understreger Christen Obel.
Et ord er et ord
Ud over Christen Obel består bestyrelsen i Det Obelske Familiefond af professionelt bestyrelsesmedlem og tidligere TV2- og Louisiana-direktør Cristina Lage, advokat Christian Th. Kjølbye og Morten Hesseldahl, der er direktør for Gyldendal og tidligere chef for Det Kongelige Teater. Når de fire mødes i bestyrelseslokalet, fylder fondens ejerskab af investeringsselskabet C.W. Obel A/S ifølge Christen Obel ”en hel del.”
”I vores formålsparagraf står blandt andet, at vi skal sikre, at C.W. Obel er en veldrevet, solid virksomhed. C.W. Obel har sin egen bestyrelse, som tager sig af den løbende drift, så vores engagement er på et mere overordnet plan: Vi har løbende dialog mellem de to bestyrelsesformænd og direktionerne, og en del af dialogen handler om, hvor meget fonden skal dele ud. Så vi er meget forbundne, men vi har hver sin rolle,” forklarer Christen Obel.
På sin hjemmeside skriver Det Obelske Familiefond, at fonden er ”en institution med traditionelle værdier, som der hæges om; men også en organisation med et stort ønske om fortsat udvikling.” På spørgsmålet om, hvad det er for værdier, der holdes fast i, nævner Christen Obel diskretion som den første.
”Vi er diskrete. Dem, som skal kende os, de kender os, og vi har ikke noget behov for at slå på stortromme. Vi har en ordentlighed i måden, vi interagerer med vores ansøgere og omverden i øvrigt. Og så prøver vi at være åbne og direkte i dialogen, så vi afstemmer og tilpasser forventningerne. Grundlæggende mener vi, at et ord er et ord,” siger Christen Obel.
Åbenhed er i det hele taget et nøglebegreb for Christen Obel, og dermed oplever han, at Det Obelske Familiefond går hånd i hånd med en generel tendens i fondsverdenen til større udadvendthed og transparens.
”Jeg synes faktisk, at tendensen til øget transparens startede for mange år siden. Tidligere var fondene af én eller anden grund forholdsvis lukkede, men så fandt de fleste ud af, at det var uproblematisk at være mere tydelig omkring, hvad det var, man gjorde. Og jeg er personligt enig i, at det er helt uproblematisk at være meget åben,” fastslår Christen Obel.
Han vil ikke umiddelbart tilskrive anbefalingerne fra Komiteen for God Fondsledelse al æren for udviklingen, men mener, at anbefalingerne har ”hjulpet yderligere,” som han udtrykker det:
”Anbefalingerne er blevet en måde at kunne konkretisere sin åbenhed på. Der var en god timing parallelt med en trend, som allerede var i gang.”
Skal være bevidst om egne kompetencer
1. januar i år trådte Det Obelske Familiefonds nye uddelingsstrategi i kraft. Fokuspunkter er kunst (klassisk musik og samtidskunst), mental sundhed især for børn og unge samt Nordjylland. Til gengæld har fonden udfaset sine aktiviteter inden for områderne forskning, film, tidlig indsats og internationale indsatser i Østafrika.
Når der er sagt farvel til uddelingerne inden for forskning, skal det ifølge Det Obelske Familiefonds formand ses som selverkendelse.
”Som aktør skal man være bevidst om sine egne kompetencer – det lægger vi meget vægt på. Vi var ikke en tilstrækkeligt stor aktør i forskningsverdenen, så som udtryk for selverkendelse er de aktiviteter nu skåret væk. Men når jeg ser tilbage, hæfter jeg mig især ved, at vi med vores støtte til Aalborg Universitet har medvirket til, at det har udviklet sig fra et flippet universitetscenter til et meget veldrevet og kompetent universitet – en udvikling, der er sket parallelt med den overordnede udvikling i byen. Vi er enormt glade for at have støttet universitetet i situationer, hvor der var behov for nogle mere risikovillige midler,” siger Christen Obel.
At han nævner Aalborg Universitet som eksempel er ingen tilfældighed. Nordjylland i almindelighed og Aalborg i særdeleshed ér og bliver en krumtap for Det Obelske Familiefond. Byens universitet er således langt fra ene om at have nydt godt af fondens velvilje.
”Hvis jeg går ned ad havnekajen i Aalborg, er der relativt mange stop på vejen, som Det Obelske Familiefond har været med til at støtte – projekter, hvor vi har været en delaktør i samspil med kommunen og med den udvikling, der i øvrigt er sket i byen fra en industri- til en universitetsby,” siger Christen Obel.
– Fylder det dig med stolthed, når du går på havnekajen i Aalborg og ser på byggerier, som I har været med til at støtte?
”Som fond må det ultimative mål være, at donationerne virker og skaber opmærksomhed. Musikkens Hus er et godt eksempel på et hus, som har fået meget stor succes. Utzon-centret, der også ligger på havnefronten, er blevet en anden meget stor attraktion for byen. Og for få dage siden var der afsløring af det nye Artcenter på den gamle akvavitgrund, hvor vi har betalt halvdelen af den 32 meter høje skulptur Cloud City Aalborg. Alt det er jeg selvfølgelig glad for. Stolthed er en lidt anden ting,” siger Christen Obel.
Går af om et år
Når 2019 om en lille måneds tid bliver erstattet med 2020 på kalenderne, træder Christen Obel ind i sit sidste år som formand for Det Obelske Familiefond. Den 58-årige formand har siddet for bordenden siden 2005, og fondens regler om governance indbefatter, at man som bestyrelsesmedlem vælges for fire år ad gangen, og at ”intet medlem kan sidde mere end fire perioder eller efter, de er fyldt 70 år.”
”Min periode udløber ved udgangen af 2020, og når det sker, så stopper jeg. Sådan er det. Jeg synes, at når man har en regel, der hedder, at man skal stoppe efter 16 år, så er det det, jeg gør. Og 16 år er jo ikke nogen kort periode,” pointerer Christen Obel.
– Så du har ingen intention om at søge om dispensation til at fortsætte efter 2020 – det bliver 16 år, og så er det slut?
Blå bog: Christen Winther Obel
- 58 år.
- Cand.polit. 1987, MBA 1995.
- Formand for Det Obelske Familiefond siden 2005 (observator i bestyrelsen siden 1991). Derudover bl.a. formand for Utzon Fonden, Kunsten – Museum of Modern Art i Aalborg og Musikkens Hus i Aalborg, næstformand i C.W. Obel A/S og menigt medlem af bestyrelsen i bl.a. Øregaard Museum og Skagens Museum.
- Arbejder som selvstændig virksomhedskonsulent primært omkring forretningsudvikling.
”Jeg vil nødig snakke om vores interne overvejelser, men bare konstatere at jeg ikke selv synes, det er en god idé at fortsætte efter 16 år. Så kan du jo fortolke det, som du vil,” siger Christen Obel.
Fondens formand skal være af den Obelske slægt. Men Christen Obel ønsker ikke på nuværende tidspunkt at løfte sløret for, hvem fra slægten der er tiltænkt formandsposten:
”Det er en proces, der er på vej, og som vi offentliggør, når det er afklaret. Det er det ikke endnu – men der er jo trods alt også et helt år til.”