Fondsekspert: Kapitalregler står i vejen for stifters vilje

Fondslovens regler om kapitalanbringelse er et levn fra en tid, hvor man betragtede fonds­bestyrelser som umyndige. Det mener professor Anker Brink Lund, der er ekspert i dansk fondshistorie. Desuden blokerer tankegangen bag reglerne for, at fondene kan udvikle sig og udøve moderne filantropi.

Anker Brink Lund (foto CBS Center for Civil Society Studies)
Pro­fes­sor An­ker Brink Lund er fond­s­eks­pert ved Cen­ter for Ci­vil­sam­funds­stu­di­er (fo­to: Cen­ter for Civilsamfundsstudier)

Øko­no­mer, fond­s­eks­per­ter, rå­d­gi­ven­de re­viso­rer og de stats­god­kend­te for­valt­nings­af­de­lin­ger er al­le eni­ge: Fonds­lo­vens in­ve­ste­rings­reg­ler for fond­s­ka­pi­tal hæm­mer en me­get stor del af lan­dets ca. 8.000 al­men­nyt­ti­ge fon­de. An­brin­gel­ses­be­kendt­gø­rel­sen mind­sker sim­pelt­hen fon­de­nes ind­tje­nings­mu­lig­he­der og re­du­ce­rer der­med om­fan­get af de sam­funds­nyt­ti­ge ud­del­inger. De mind­ste fon­de ri­si­ke­rer at li­de rentedøden.

Og som Ci­vilsty­rel­sen tid­li­ge­re har ud­talt til nyheds­bre­vet Dan­marks Fon­de, så er fonds­myn­digheden godt klar over pro­ble­met. Den har ba­re ik­ke no­gen ak­tu­el­le pla­ner om at ret­te op på pro­ble­mer­ne med den re­strik­ti­ve an­brin­gel­ses­be­kendt­gø­rel­se, som er sty­rel­sens egen udmønt­ning af fonds­lo­vens § 10 (se nedenfor).

An­ker Brink Lund er fond­s­eks­pert ved Cen­ter for Ci­vil­sam­funds­stu­di­er på CBS og har for ny­lig udgi­vet bo­gen ”Dansk Fonds­hi­sto­rie”. Han er skep­tisk over for re­gel­sæt­tet og pe­ger på, at de kan væ­re i strid med in­ten­tio­ner­ne bag fondsloven.

”Når jeg har yt­ret be­kym­ring om tolk­nin­gen af an­brin­gel­ses­reg­ler­ne, så er det for­di de fore­kommer for­æl­de­de, og for fon­de er me­get svæ­re at slip­pe ud af. Un­der de nu­væ­ren­de for­hold er reg­ler­ne en ri­si­ko for fon­de­ne sna­re­re end en be­skyt­tel­se af stif­ters vil­je,” si­ger pro­fes­sor An­ker Brink Lund og uddyber:

”Hvis man skal le­ve op til fon­de­nes grund­læg­gen­de for­mål, så skal alt an­det så­dan set under­ordnes stif­ters vil­je. Hvis an­brin­gel­ses­reg­ler­ne i prak­sis fun­ge­rer imod hen­sig­ten, så er det jo i mod­strid med lovens ånd, og det må man vel så se at få la­vet om,” si­ger han.

Fondsregler hindrer god formuepleje

An­brin­gel­ses­be­kendt­gø­rel­sen sæt­ter be­græns­nin­ger på hvor stor en an­del af fon­dens for­mue, der må in­ve­ste­res i ak­tiv­ty­per, som fondsmyn­dig­he­den vur­de­rer som ri­si­kab­le. Det be­ty­der, at det ek­sem­pel­vis højst er til­ladt at in­ve­ste­re sam­men­lagt op til 50 pro­cent af for­mu­en i ak­tier, in­ve­ste­rings­for­e­nin­ger, er­hvervsob­liga­tio­ner samt spa­re- og an­delskas­se­be­vi­ser. Des­u­den må man højst pla­ce­re 15 pro­cent af fonds­for­mu­en i sam­me ak­tie, og man må ik­ke ha­ve ak­tier for me­re end 15 pro­cent af et sel­skabs aktiekapital.

Til gen­gæld må man ger­ne ha­ve al­le pen­ge­ne i for ek­sem­pel dan­ske re­al­kre­di­tob­liga­tio­ner el­ler i statsob­liga­tio­ner fra an­dre EU-lan­de. Men da ren­ten har væ­ret me­get lav i en læn­ge­re år­ræk­ke ef­ter fi­nanskri­sen i 2008, er det øko­no­misk set ik­ke en for­svar­lig formueplacering.

”Det er ab­surd, at no­get af det mest usik­re en fond kan gø­re i øje­blik­ket er at an­brin­ge sin for­mue i ob­liga­tio­ner. For én ting, der er helt sik­kert, er, at ren­ten kom­mer til at sti­ge. Og der­for er for man­ge ob­liga­tio­ner i for­hold til stif­te­rens vil­je om af­kast til al­men­nyt­ti­ge for­mål in­gen klog in­ve­ste­ring,” si­ger An­ker Brink Lund.

Reg­ler­ne i an­brin­gel­ses­be­kendt­gø­rel­sen har prin­ci­pi­elt set til for­mål at sik­re, at fonds­besty­rel­serne ik­ke ka­ster sig ud i ri­si­kab­le in­ve­ste­rin­ger og i vær­ste fald ta­ber fonds­for­mu­en. Dog er en fond fri­ta­get for an­brin­gel­ses­be­kendt­gø­rel­sen, hvis fun­dat­sen har fast­sat, hvor­dan pen­ge­ne skal in­ve­ste­res. Men det er der af hi­sto­ri­ske år­sa­ger man­ge stif­te­re, der ik­ke har formuleret.

”Det er så­dan ad­vo­ka­ter­ne hi­sto­risk har gjort det. De skri­ver i fun­dat­sen, at grund­ka­pi­ta­len ik­ke må rø­res og for­mu­en skal for­val­tes for­svar­ligt, f.eks. ef­ter reg­ler­ne i anbringelses­bekendt­gørelsen. Det er ble­vet juri­disk ’short hand’ for sik­ker an­brin­gel­se, der har sne­get sig ind dansk for­valt­nings­prak­sis gen­nem ti­den,” si­ger An­ker Brink Lund.

Pro­ble­met med den for­valt­nings­prak­sis er dog, at sta­ten der­med sæt­ter fonds­be­sty­rel­ser­ne un­der ad­mi­ni­stra­tion, hvis der i fun­dat­sen ik­ke er ta­get eks­pli­cit stil­ling til formueplaceringen.

”Jeg me­ner reg­ler­ne hø­rer en tid til, hvor man be­trag­te­de fonds­be­sty­rel­ser­ne som umyn­di­ge. Men fon­de er sel­ve­jen­de in­sti­tu­tio­ner og der­for pr. de­fi­ni­tion myn­di­ge. Be­sty­rel­ser­ne er er­stat­nings­ansvar­li­ge, så hvis de ik­ke hand­ler i over­ens­stem­mel­se med stif­ters vil­je, kan de straf­fes. Det bur­de væ­re til­stræk­ke­ligt – det er kun umyn­di­ge, man har lov til at sæt­te un­der øko­no­misk ad­mi­ni­stra­tion,” si­ger An­ker Brink Lund.

Han pe­ger des­u­den på, at reg­ler­ne og­så for­hin­drer fon­de­ne i at ud­vik­le sig og sø­ge nye og me­re ef­fek­ti­ve ve­je til at op­fyl­de fon­dens for­mål og der­med stif­ters vilje.

”Reg­ler­ne står i vej­en for at bru­ge grund­ka­pi­ta­len til de al­men­nyt­ti­ge for­mål. Det er det, man gør i USA, hvor man la­ver im­pact in­ve­st­ments, så der er over­ens­stem­mel­se mel­lem det, peng­ene bli­ver in­ve­ste­ret i, og de filan­tro­pi­ske for­mål som fon­den skal frem­me,” si­ger An­ker Brink Lund.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til fun​dats​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Fun­dats og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Serie:

Gode rammer for gode donationer

Fundats sætter fokus på rammerne for de ikke-erhvervs­drivende fonde.

 

Fondsloven

Loven begrænser bestyrelsernes formuepleje.

§ 10. Medmindre andet er bestemt i vedtægten, skal en fonds midler være anbragt efter regler, der fastsættes af justitsministeren. Fondens midler kan forblive anbragt i den form, i hvilken de er skænket eller udlagt på skifte.

Anbringelsesbekendtgørelsen (ABK) udlægger fondsmyndighedens risikoopfattelse:

ABK § 6. Højst halvdelen af midlerne kan anbringes i

  1. erhvervsobligationer og konvertible obligationer,
  2. udbyttegivende UCITS eller afdelinger af sådanne,
  3. sparekassers beviser for garantikapital og andelskassers beviser for andelskapital, og
  4. aktier.

Skribent

Jakob Thomsen
Jakob Thomsen
Ansvarshavende redaktør for Fundats

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu

Kommunikation

Serie: Gode Ramme for Gode Donationer